Berlingske Business

Hænger vi på en stor og gammel el-regning?

696061069.jpg
Hænger vi på en stor og gammel regning?

?

Kære brevkasse

Vi har fra vores elselskab OK pludselig fået en regning lydende på 14.890,33 kroner. De påstår, at vi ikke har betalt el siden 1/6 2015. Men de erkender dog, at det er deres fejl – de havde glemt os! Vi kan se, at der aconto er betalt 2.236,88 kroner, så de har da husket os ind imellem!

Vores regninger bliver betalt via bankens betalingsservice, og vi har ikke været opmærksom på, at der blev betalt for lidt, men har sendt el-aflæsning ind til selskabet, som vi altid har gjort. Det skal tilføjes, at vi skiftede til OK-el i 2015 og blev lovet, at de ordnede alt angående skiftet.

Vi er pensionister, og for os er det en vild regning, som vi skal betale i løbet af 14 dage.

Spørgsmålet til jer er: Er det os, der hænger på den fejl, som vi mener, elselskabet har lavet?

Med venlig hilsen

B

!

Det er ikke rart at blive overrasket med krav om merbetaling for en ydelse, man troede, man havde modtaget og betalt for i god tro.

Imidlertid er det således, at der for et sådant krav gælder en treårig forældelse. Det betyder, at jeres elselskab kan kræve betaling for den aftagne ydelse tre år tilbage regnet fra det tidspunkt, hvor kravet frem­sættes over for jer.

Det betyder, at I skal betale den regning, som efter dit spørgsmål går tilbage til 1. juni 2015 – formentlig med fradrag af jeres aconto betalinger.

Dette gælder også, selv om I har skiftet el-selskab og var overbeviste om, at det nye selskab klarede overflytningen uden problemer for jer. I burde måske have undret jer over, at I ikke modtog en årlig opgørelse, der viste, om jeres aconto betalinger dækkede jeres forbrug.

Alle kan forstå, hvis I ikke er stand til som pensionister at betale hele kravet inden for 14 dage – også elselskabet. Derfor vil jeg anbefale at tale med el­selskabet om en rimelig afdragsordning.

Med venlig hilsen

Susanne Graffmann advokat (H) Forumadvokater

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen