Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald
BrandView

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Virksomheder vælger forældede ERP-strategier

billede

Mens virksomhedernes IT-løsninger følger de samme to tendenser, hænger ERP-løsningerne i bremsen. Det er tid til en opsang.

Af Sune Lohse, ERP-ekspert & Chief Strategy Officer, Abakion A/S

Manglende forandringsparathed og en generelt forældet tilgang til ERP risikerer at sætte danske virksomheder tilbage i forhold til IT-udviklingen. Det er virkeligheden i en IT-verden, hvor særligt to tendenser dominerer, og hvor ERP halser efter dem begge: Cloud og – ikke mindst – standardisering af løsninger.

IT-systemer bliver i dag i stigende grad til modulære standardløsninger, der kan sammensættes til at løse målrettede behov. Samtidigt flytter systemerne i skyen, hvor abonnementsløsninger giver mulighed for at skalere op og ned efter behov. Det gælder blandt andet, men langt fra kun, Office-pakker, CRM, databaser, CMS-systemer, Webshop-systemer, Marketing Automation-løsninger og så videre. Men når det kommer til ERP arbejder alt for mange fortsat ”on premise” og med løbende tilpasninger til processer og præferencer. I en fremtid, hvor tingene kun kommer til at gå hurtigere, bliver det et problem.

Specialudvikling på IT-området har altid været dyrt, men i fremtiden bliver det endnu dyrere løbende at skulle tilpasse sig til skiftende markedsbehov. Derfor er det helt afgørende at minimere behovet for tilretninger i ERP for at bevare fleksibilitet og agilitet i din løsning – og i sidste ende i din virksomhed.

Virksomheder risikerer ganske enkelt at hænge fast i et ERP-system med uoverskueligt mange tilpasninger. Og derfor er det tid til at udfordre sine egne processer med fokus på, hvad der skaber værdi.

ERP som Standardløsning
Det kan naturligvis være en kompleks affære at dække en stor virksomheds styringsbehov med standardmoduler - ”jeg kender udmærket alle forklaringerne og argumenterne fra min egen branche” udtaler Sune Lohse, ERP-ekspert & Chief Strategy Officer, Abakion A/S.

Men der er ingen grund til, at ERP ikke skal udvikle sig hen mod standardisering. Selv om du ikke kommer helt i mål med 100 pct. standard, så er 80 pct. standard dog langt billigere og nemmere end 50 pct. standard.

Du skal ikke lytte til dem, der kategorisk siger: ”det kan ikke lade sig gøre”. Det kan det godt, og mange mellemstore virksomheder bruger i dag 100 pct. standard-ERP-løsninger. Fremtidens ERP-projekter handler om forandringsledelse og udfordring af processer – ikke om lange analyse-, udviklings- og uddannelsesprocesser. Og allerede nu mister nogle af de store ERP-systemer markedsandele på den konto.

Udviklingen venter ikke
I forhold til cloud-løsningerne går det lidt bedre med at følge med, og der går ikke lang tid, før valget mellem mellem ERP som ’cloud’ eller traditionel ’on-premise’ slet ikke er en mulighed. Alle ERP-producenterne rykker i skyen med nye fleksible prismodeller til følge. Den helt store fordel med Cloud-løsninger er dog fleksibiliteten og agiliteten.

For både ERP-leverandørerne og deres kunder betyder det, at det nu er på tide at omstille sig til den nye virkelighed. Standardløsningerne er på vej, de er på vej i skyen og udviklingen venter ikke på nogen. Derfor denne opsang.

”Jeg har skrevet en bog om, hvordan man lægger en ERP-strategi, der kan klare fremtidens uforudsigelighed” siger Sune Lohse, ERP-ekspert & Chief Strategy Officer, Abakion A/S.
Den kan du læse gratis her: https://abakion.dk/dynamics_nav/erp-bogen.aspx

Mere fra Abakion  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Mere fra BrandView  Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret af Sampension

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen