Berlingske Business

Niels Jacobsen bruger 1,3 milliarder på forsvar i Frankrig

Niels Jacobsen
Niels Jacobsen topchef i William Demant. Foto:

Der er tale om et klart defensivt træk, når høreapparatvirksomheden William Demant byder 1,3 mia. kr. for aktierne i fransk høreapparatkæde, vurderer analytiker.

William Demants omdiskuterede topchef Niels Jacobsen er klar til at gribe til lommerne for at overtage den børsnoterede franske høreapparatkæde Audika.
Det sker for at undgå, at konkurrenter køber den bestemmende aktiepost i selskabet på 54 pct., og hiver William Demants høreapparater af hylderne, fremgik det af en telekonference, som William Demant holdt for investorer, tirsdag formiddag, som Niels Jakobsen var vært for.
Her forklarede Niels Jacobsen, at William Demant ikke umiddelbart selv havde været på jagt efter et opkøb i Frankrig, men at muligheden havde budt sig, da den bestemmende aktiepost blev sat til salg.

rebien

Posten tilhører delvist de to stiftere af selskabet, Alain og Jean-Claude Tonnard, som stiftede selskabet i 1976 og fortsat er en del af selskabets ledelse. William Demant er imidlertid ifølge fransk lovgivnings forpligtet til at afgive købstilbud på de resterende aktier i selskabet, og kan dermed ende med at måtte slippe i størrelsesordenen knap 1,3 mia. kr. for høreapparatforhandleren, der i dag sidder på omkring ti pct. af salget af høreapparater i Frankrig.
Det 1,3 mia. kr. er ifølge aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard ikke billigt, men afspejler det niveau verdens største høreapparatforhandlerkæde, Amplifon, bliver handlet til i øjeblikket.

Niels Jacobsen

Og det er den pris, som den danske høreapparatvirksomhed må betale for at forsvare sin position på det vigtige franske marked, som er det tredjestørste efter Storbritannien og Tyskland.

”Vi ser opkøbet som et defensivt træk. William Demant kan med opkøbet forsvare sit salg i Audikas butikker i Frankrig. William Demant står i dag for omkring 33 pct. af salget i Audikas butikker, hvilket svarer til omkring 20.000 styk høreapparater i 2014. Vi forventer, at William Demant vil øge sit salg til 100 pct. i Audika-butikkerne, hvis transaktionen går igennem,” skriver Morten Imsgard i en analyse.

William Demant topchef Niels Jacobsen.

Han er dog ikke overbevist om, at opkøbet er den rigtige vej at gå for William Demant, der også ejer forhandlerkæder i andre lande, og dermed er gået en anden vej end konkurrenten GN Store Nord, der kun producerer høreapparater.

”Vi er ikke overbevist om, at stategien om at købe forhandlere på langt sigt er den rigtige, da William Demant i stigende grad kommer til at konkurrere med egne kunder i detailleddet,” skriver Sydbank-analytikerne.

pix

Audika, der har 460 butikker i Frankrig og seks i Belgien, omsatte sidste år for godt 730 mio. kr. Det er en stigning på 3,5 pct. i forhold til året før. Driftsindtjeningen landede på 10,4 mio. euro svarende til ca. 75 mio. kr.

Det franske høreapparatmarked er de seneste år vokset med fem pct. i gennemsnit, mens Audika måtte se sin omsætning falde de senere år. En del af faldet skyldes dog frasalg af aktiviteter i blandt andet Italien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen