Berlingske Business

Tre ud af fem boligejere valgte fast rente i tredje kvartal

Svært at spare op til drømmebo
En stadig større andel af de danske mursten bliver belånt med fast rente. Scanpix/Mathias Løvgreen Bojesen

Mange har de seneste måneder udnyttet det lave renteniveau til at låse renten fast på deres realkreditlån.

Boligejere er blevet mere forsigtige - eller også udnytter de bare de lave renter til at kunne sove mere roligt.

I hvert fald er tendensen, at de danske realkreditlån bevæger sig mod fastforrentede obligationer frem for variable lån.

Det viser Realkreditrådets udlånsstatistik for tredje kvartal.

Af den fremgår det, at fastforrentede lån udgjorde 62 milliarder kroner af det samlede udlån på i alt 97,8 milliarder kroner i kvartalet.

»De lange renter er generelt faldet gennem 2016, og kursen på obligationerne bag 2 procents fastforrentede obligationer er attraktiv.«

»Det har fået låntagerne til at vælge fastforrentede lån, og vi skal tilbage til 2. kvartal 2015 for at finde en periode, hvor fastforrentede lån var mere populære hos boligejerne,« siger Ane Arnth Jensen, der er direktør i Realkreditrådet.

villa

Hos Nykredit overrasker tendensen ikke seniorøkonom Jeppe Borre.

»Med muligheden for at binde renten på de lave niveauer, som vi har i øjeblikket, vælger en del med variabel rente ganske enkelt at sadle om.«

»Endnu flere kan desuden komme til i den nærmeste fremtid, men for mange er der en vigtig deadline om få dage,« siger han.

Sidstnævnte handler om, at fristen for at omlægge sit lån til nytår udløber med oktober måneds udgang.

RB-Plus Nu skal de afdragsfrie lån betales tilbage Boligejerne

Sammenlagt har danskerne lån for mere end 1500 milliarder kroner i deres ejerboliger og feriehuse hos realkreditselskaberne.

De fastforrentede lån udgør trods den stigende tendens fortsat en mindre andel af det samlede udlån, nemlig 38,6 procent.

/ritzau/

Boliglån

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen