Berlingske Business

Tab på hver tredje bolig i København

colourbox1032316_business_artikel_615_x_339.jpg
Foto:

Tab ved salg af hver tredje bolig i København holder boligmarkedet i et kuldegreb.

Når først der kommer rigtig gang i handlen med lejlighederne i København igen, ruller hele boligmarkedet, er eksperter enige om.  Men op mod hver tredie lejlighed vil give tab ved salg, og det holder mange fra at sælge, skriver Politiken.

Antallet af handler, hvor en køber har givet mere for en lejlighed, end den kan sælges for i dag, svarer til omkring 30 procent af samtlige ejerlejligheder i hovedstadsområdet. Det viser beregninger, som Nordea har foretaget for Politiken på baggrund af fremskrivninger af tallene fra årets første kvartal.

"Rigtig mange københavnere sidder nu i en fastlåst situation, hvor de simpelthen ikke har råd til at sælge," siger boligøkonom Troels Theill Eriksen fra Nordea til Politiken.

På landsplan svarer antallet af køb, der nu vil give tab, til cirka 22 procent af ejerlejlighederne, og det samme gælder for 8 procent af parcelhusene.
Op mod 170.000 boliger landet over kan dermed ikke sælges til den pris, de er købt til. Det er 70.000 mere end ved årets begyndelse og det højeste antal, siden boligkrisen i slutningen af 1980'erne.

Hos Danbolig erkender man over for Politiken, at den svagt stigende handel næppe betyder opsving lige foreløbig, netop fordi mange potentielle sælgere simpelthen ikke har råd til at sælge til den pris, køberne forventer.

"En del af dem står til et stort tab, og for dem, der for eksempel skal låne 250.000 kroner, er det meget svært. Så gemmer folk simpelthen deres drømme om en ny bolig og bliver i den gamle. Det er en fastlåst situation, som afholder resten af boligmarkedet fra at komme i gang," siger kommunikationschef Jens Meyer fra Danbolig.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen