Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Studerende får hård konkurrence i boligjagten

lejligheder
Foto:

Tusindvis af unge får i disse dage besked om, hvilket studie de er optaget på. Når det er sket, plejer en vild boligjagt at bryde løs, hvor mange forældre køber lejlighed til deres børn. Men i år er interessen fra mere almindelige købere også stor, så konkurrencen bliver hård.

Interessen for at lave forældrekøb af lejligheder har aldrig været større end nu. Men interessen for at købe lejligheder blandt andre og mere almindelige købere som par, singler og seniorer, er også hastigt stigende, og derfor udgør forældrekøb en aftagende del af det samlede lejlighedsmarked.

Det viser en analyse fra ejendomsmæglerkæden Home her kort før højsæsonen for forældrekøb sætter ind.

fas

De studerende får i disse dage besked om, hvilket studie de er optaget på, og så går den vilde boligjagt for mange.

»Men forældrekøb fylder mindre i markedet i år, end vi har set tidligere,« siger relationschef i Home, Mads Ellegaard.

Årsagerne til at forældre og børn flokkes om at købe lejlighed, og dermed sætter rekord for forældrekøb i år, er ifølge Mads Ellegaard flere:

»Den lave rente, stigende friværdier og en fornyet optimisme er væsentlige forklaringer. Men den mest jordnære forklaring er selvfølgelig, at der bliver sat rekorder i studieoptag år efter år - og de mange studerende har brug for et sted at bo. Her er forældrekøb et stærkt alternativ til lejemarkedet og kollegieværelserne,« siger Mads Ellegaard.

fas

Selv om priserne er steget, så kan forældrene takket være den lave rente fortsat finansiere købet billigt, så omkostningerne er på niveau med de seneste ti års gennemsnit. Salget af lejligheder til forældre er steget støt år for år og med hele 11 procent ind til videre i år. Men alligevel er det blevet overhalet af andre købere som kærestepar, singler og seniorer.

»Der er solgt op mod 40 procent flere lejligheder, hvorfor efterspørgslen og konkurrencen om lejlighederne er øget kraftigt,« siger Mads Ellegaard.

Når antallet af forældrekøb – trods pæn stigning - ikke kan følge med den samlede vækst i interessen og antallet af handler fra andre boligkøbere i byerne skyldes det blandt andet, at den generelle urbanisering er mere markant end væksten i antallet af studiepladser.

Forældrekøb

Det er i højere grad også familier og ældre, der flytter til og rundt i byerne i takt med, at deres boligbehov ændres, samtidig med at interessen for livet i storbyerne er stigende. En del af de befolkningsgrupper, der tidligere flyttede ud af byerne, bliver altså ved med at skabe lejlighedshandler inden for bygrænsen. Dermed bliver det i mindre grad de studerende og unge, der via forældrekøbene står for bolighandlerne.

I første halvår af 2015 var hver syvende lejlighedshandel på landsplan et forældrekøb. For to år siden var det hver femte.

Lejlighed til salg på Bianco Lunos Allé på Frederiksberg. En ejendomsmægler fra EDC hænger et skilt op i lejlighedens vindue.

Ifølge Realkreditrådet står der lige nu omkring 800 ejerlejligheder på under 75 kvm til salg i København og på Frederiksberg, og det er 26 pct. færre end for et år siden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen