Berlingske Business

Største fald i boligpriser i 50 år

boliger_Ladegaard_artikel_3.jpg
Flere områder af landet, som endnu ikke har været hårdt ramt af prisfald, kan vente stærkt faldende priser den kommende tid. Foto:

De danske boligpriser står over for nye prisfald, forventer økonomer, og tallene for 2009 bliver rigtigt slemme for boligsælgere.

En tredjedel af de øverste chefer i ejendomsmæglerkæden Home forventer, at priserne i 2009 vil falde med mindst 10 procent, viser ejendomsmæglerkædens egen opinionsundersøgelse. Blandt de mest pessimistiske er 6 pct. som forudser, at der skal barberes endnu en femtedel af prisen i år, skriver Børsen.

Særligt i områder, som Køge, Vordingborg, Ringsted, Hornbæk og Hørsholm - der endnu ikke har været så hårdt ramt af prisfald - forventer mæglercheferne, at priserne stadig mangler et skub, før de rammer bunden.

Hos Danske Bank forudser økonom Tore Damgaard Stramer, at huspriserne på landsplan vil falde med 12 procent i 2009 og 4 procent i 2010, før priserne rammer bunden.

»Der er ingen tvivl om, at vi i 2009 vil opleve det største år-til-år fald i huspriserne i mere end 50 år. Når det så er sagt, så mener vi også, at vi har lagt det værste bag os. Får vi ret i vores prognose, vil boligpriserne ved udgangen af 2010 være faldet med 20 procent siden toppen i sommeren 2007,« siger Tore Damgaard Stramer.

Han pointerer, at huspriserne formentlig kun skal falde 5-6 procent fra dagens niveau, før bunden er nået. Dermed er den største portion af faldet allerede fortæret, og ifølge Homes tal er køberne også så småt vendt tilbage på markedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen