Berlingske Business

Stensikker besparelse for villa-ejere

isolering_artikel.jpg
Isolering af boligen er en forrygende god investering. Foto:

Verdens bedste sparetip for boligejere er at tjekke isoleringen - især hvis villaen har krybekælder.

En analyse udarbejdet af magasinet Gør Det Selv viser, at man som ejer af et almindeligt hus på 150 kvadratmeter, der er opvarmet med oliefyr, får forrentet sin investering med 276 procent, hvis man isolerer krybekælderen.

På samme enkle måde kan man hente yderligere besparelser ved at isolere hulmuren, loftet eller husets varmerør.

”Da vi gik i gang med denne analyse, håbede vi på, at vores beregninger ville få overbevist danske husejere om, at efterisolering af huset er en vanvittig god investering. Men at det ligefrem er verdens bedste investering, overraskede faktisk også os på redaktionen,” siger Rune Michaelsen, chefredaktør på magasinet Gør Det Selv.

”Det er ikke engang fordi, der er tale om stor hokus-pokus,” forklarer Rune Michaelsen. ”Det kræver blot lidt erfaring med gør-det-selv-projekter, så kan du selv udføre isoleringsarbejdet, og bagefter glæde dig over, at du har gjort dit livs investering. Men selv hvis du vælger at lade professionelle håndværkere stå for isoleringsarbejdet, er der tale om en god forrentning,” siger han.

Analysen i Gør Det Selv viser i øvrigt, at en husejer kan se frem til en forrentning på op til 53 procent af investeringen, hvis man efterisolerer en hulmur. En efterisolering af loftet kan give op til 47 procent forrentning – men den ubetinget bedste investering er altså at få isoleret en uisoleret krybekælder.

Udgiften til isoleringsmaterialer er ca. 8.300 kroner, men besparelsen er helt fantastisk: 22.900 kroner pr. år i kraft af sparet udgifter til fyringsolie på magasinets modelhus på 150 kvadratmeter med oliefyr.

Det lyder jo vanvittigt, og redaktionen på Gør Det Selv var også helt målløse over resultatet, men den skulle være god nok. Analysens beregninger er udført i samarbejde med Dansk Bygningsundersøgelse, Rockwool og magasinet Penge & Privatøkonomi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen