Berlingske Business

Stadigt få tvangsauktioner trods lille sommerstigning

Flere boligejere gik fra hus og hjem i november
Juli bød på flere tvangsauktioner end juni, men tallet er dog lavt, skriver Danmarks Statistik. Foto:

Juli bød på flere tvangsauktioner end juni, men tallet er dog lavt, skriver Danmarks Statistik.

Antallet af tvangsauktioner er fortsat lavt og milevidt fra de hårde tider i 80'erne, hvor tusinder af danskere måtte gå fra hus og hjem.

I juli var der 230 tvangsauktioner, og det er en stigning på 23 fra juni. Det skriver Danmarks Statistik.

Udjævner man udviklingen og kigger på perioden fra maj til juli, så er antallet dog faldende. Sammenlignet med de tre måneder før maj, så var der samlet 87 flere tvangsauktioner.

»I 2018 har det sæsonkorrigerede gennemsnit ligget på 235 tvangsauktioner om måneden.«

»Til sammenligning toppede antallet af tvangsauktioner i 1990, hvor der i gennemsnit var 1695 tvangsauktioner om måneden, mens der i 2006 kun var 103 tvangsauktioner om måneden. Det var det laveste niveau, siden statistikken startede i 1979,« skriver Danmarks Statistik.

Det var med 135 klart flest tvangsauktioner af enfamiliehuse i juli. Men også antallet af lejligheder på tvangsauktion steg til 21.

»Det stigende antal tvangsauktioner i juli er kedeligt nyt, men det er værd at bemærke, at den forholdsvis store stigning ikke skyldes, at antallet af tvangsauktioner er eksploderet den seneste måned. Men snarere at der var ualmindeligt få tvangsauktioner i juni,« skriver boligøkonom hos Nordea Lise Nytoft Bergmann i en kommentar.

Med 235 tvangsauktioner om måneden er det gennemsnitlige tal steget fra sidste års gennemsnit på 225.

Det er en kedelig udvikling, men ikke noget, der vækker stor bekymring.

»Den skal primært forklares med, at kommunerne er i gang med at inddrive gamle restancer fra det kulsejlede it-system EFI, og ikke at boligejerne har fået sværere ved at betale deres regninger,« skriver Nordeas boligøkonom.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen