Berlingske Business

Sommerhussalget er steget med 18 procent

Sommerhuse
Det går bedre med sommerhussalget, men den stigende handelsaktivitet smitter ikke af på prisen, og det tager stadig i gennemsnit næsten 300 dage at få solgt, viser et markedsoverblik fra EDC. Arkivfoto: Jan Jørgensen Foto:

Sommerhusmarkedet er i gang med at løsrive sig fra krisedyndet. I årets første ti måneder solgte ejendomsmæglerkæden EDC 18 procent flere fritidshuse end i samme periode året før.

Det går bedre med sommerhussalget, men den stigende handelsaktivitet smitter ikke af på priserne, og det tager stadig i gennemsnit næsten 300 dage at få solgt.

Det viser et markedsoverblik fra ejendomsmæglerkæden EDC, der har en andel af markedet på cirka 22 procent.

Ifølge EDCs opgørelse er antallet af sommerhushandler steget med 18 procent år til dato sammelignet med samme periode sidste år. I alt har EDC solgt knap 1.890 sommerhuse i 2016.

23BUSSommerhuse-185310.jpg

»Sommerhusene lever et lidt andet liv end andre boligtyper. Da krisen ramte, var sommerhuspriserne i lang tid relativt uændrede. Men for nogle år siden fik vi nogle af de prisfald, der skulle til for at få gang i markedet igen,« siger Jan Nordmann, kommunikationschef i EDC, der netop har offentliggjort et markedsoverblik.

At der nu er kommet ekstra skub i sommerhussalget, skyldes ifølge Jan Nordmann i høj grad de store friværdistigninger i byerne.

Sommerhus

»Det giver flere råderum til at købe sommerhus. Især dem med ejerlejligheder i København har oplevet store prisstigninger,« siger han.

Ser man på, hvor i landet der er mest gang i sommerhushandlerne, er det Nordsjælland og Vestjylland, der stikker mest ud. Nordsjælland fordi det er i forholdsvis kort afstand til København.

»Vestjylland trækker selvfølgelig en del købere fra Aarhus, men det er traditionelt kendt som et område med relativt store og dyre huse, som bliver lejet meget ud og med ejere fra hele landet,« siger Jan Nordmann.

20BUSsommerhus-154130.jpg

Netop udlejning af sommerhuse kan også være en medvirkende årsag til det stigende salg. Dels fordi en del af dem, der lejer et sommerhus i ferien, får lyst til at købe deres eget. Dels fordi man kan finansiere en del af omkostningerne ved at være sommerhusejer gennem udlejlning.

Man skal dog stadig være udstyret med en god portion tålmodighed, hvis man skal sælge sin sommerresidens. I gennemsnit tager det på landsplan 297 dage at få solgt.

20BUSPix-Sofie-173734.jpg

»Da det tog længst tid, var vi oppe på omkring 360 dage. Det er to-tre år siden,« siger kommunikationschefen.

Den øgede handelsaktivitet synes heller ikke at have den store effekt på prisniveauet. Ser man på det seneste års udvikling i den gennemsnitlige udbudspris per kvadratmeter, ligger den nogenlunde stabilt omkring 16.000-16.500 kroner.

RB PLUS Bredbåndet for smalt t

»Priserne er i hvert fald ikke stigende, da der er et stort udbud af sommerhuse og lange salgstider. Det er stadig et tungt marked,« siger han.

I øjeblikket er det særligt børnefamilierne og den mere modne generation tæt på pensionsalderen, som køber sommerhuse. Jan Nordmann forklarer, at en ændring i planloven, som forventes at træde i kraft til nytår, har gjort det mere attraktivt for sidstnævnte gruppe.

Portrait of a thoughtful young business man

Det skyldes, at man som pensionist vil kunne flytte i sommerhus hele året efter blot et års ejerskab, mens kravet hidtil har været, at man skulle eje det i mindst otte år først.

»Formelt er ændringen i planloven ikke vedtaget endnu, men et flertal har givet håndslag på det. Men får vi et valg, kan det jo sætte processen i stå,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen