Berlingske Business

Sommerhuspriser i frit fald

dine1_1.jpg
Priserne på sommerhuse rasler ned over hele landet, men værst ramt er Tisvildeleje, Hornbæk og Liseleje. Der er flere og flere huse til salg, og køberne går efter de billigste huse, så skal man sælge nu, skal prisen sættes kraftigt ned. Foto:

Danmark er i recession, og arbejdsløshedskøen tæller nu 105.000 danskere. Det sætter sine tydelige spor på sommerhuspriserne, hvor handelpriserne i visse områder i Nordsjælland er halveret. Og fremtidsudsigten er fortsat dyster.

Sommerhuse i Tisvildeleje er i dag halvt så dyre som for bare to år siden, viser nye tal fra Realkreditrådet.
I andet halvår af 2007 lå den gennemsnitlige kvadratmeterpris på et 75 kvadratmeter sommerhus i området på 45.137 kroner, men den er nu raslet ned til 23.032 kroner – et fald på 49 procent.
Interesserede købere behøver altså i dag kun have 1,7 millioner kroner op ad lommen mod 3,4 millioner kroner for to år siden. Omvendt har nuværende sommerhusejere fået barberet en tilsvarende sum af værdien.

Også i Hornbæk, Liseleje og Dronningmølle er salgspriserne på sommerhuse faldet markant med mellem 41 og 49 procent siden toppen.
»Prisfaldene viser, at nedturen i samfundsøkonomien og det deraf følgende pres på de private husholdninger nu også kan ses på sommerhusmarkedet. Endda i ganske alvorlig grad,« siger professor på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Peter Løchte Jørgensen.
Han siger, at sommerhuse er et luksusgode, som danskerne kun køber, hvis de har råd. Når privatøkonomien kommer under alvorlig pres, skæres fedtet af først, og under denne kategori hører sommerhuse.

På trods af de store prisfald på sommerhuse over en relativ kort periode, tyder meget på, at priserne skal endnu længere ned, for køberne holder sig væk:
»Prisfaldet på sommerhuse har endnu ikke for alvor sat gang i købelysten. Der er ikke tale om et jævnt fordelt prisfald på tværs af sommerlandet. Tværtimod er der betydelig forskel på, hvor stort prisfaldet siden toppen har været for et typisk sommerhus på 75 kvadratmeter. I flere områder, især i Nordsjælland, er der skåret over én million af sommerhusenes værdi,« siger Ane Arnth Jensen, direktør i Realkreditrådet.

Dårligt tidspunkt at sælge
Professoren på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, siger, at det er et ualmindeligt dårligt tidspunkt at sælge sit sommerhus:
»Køberne er jo væk. Så er man tvunget til at sælge nu, er man tvunget til at give alvorlige rabatter i forhold til udbudspriserne. Ellers risikerer man at brænde inde med sommerhuset, eller at det ryger på tvangsauktion,« siger Peter Løchte Jørgensen.
Billige huse sælger
Opgørelsen fra Realkreditrådet viser, at der er stor forskel på, hvornår nedturen ramte de forskellige sommerhusområder.

I Dronningemølle begyndte priserne allerede at falde i i andet kvartal 2006. Til sammenligning toppede sommerhuspriserne først i fjerde kvartal 2008 i Hadsund og på Fanø og begyndte således først at falde kvartalet efter – altså første kvartal i år.
På landsplan er priserne nu faldet 16 procent siden toppen i tredje kvartal 2007.
At finanskrisens klamme hånd har lagt sig over de danske husholdninger illustreres også af, at det i højere grad end tidligere er de billige sommerhuse, vi går efter.
»Selv om den samlede efterspørgsel efter sommerhuse er lav, kan vi se, at efterspørgslen efter de billige sommerhuse er stigende. Tidligere kostede 33 procent af de handlede sommerhuse under en million kroner. I andet kvartal 2009 var andelen steget til 41 procent,« siger Realkreditrådets direktør, Ane Arnth Jensen.

Og faktisk er det ikke bare sommerhuse under en million kroner, som danskerne går efter. Realkreditrådets tal viser, at det i højere grad er sommerhuse med et prisskilt på slutsedlen, der ligger mellem 500 og 750.000 kroner.
Her er andelen af samtlige handler steget fra ni til 18 procent – en fordobling. Det vidner om, at det i højere grad er de meget billige sommerhuse, køberne går efter – og har råd til.

Lang liggetid
Handelsaktiviteten er i første halvår i år faldet så meget, at Realkreditirådet estimerer, at der vil blive handlet 2.500 sommerhuse på årsplan mod 3.600 sidste år – et fald på 30 procent:
»I hele denne periode har der til stadighed stået omkring 10.000 sommerhuse til salg. Med den aktuelle handelsaktivitet vil det tage omkring to år at få solgt alle de sommerhuse, der lige nu har et til salg-skilt,« siger Ane Arnth Jensen.Det er fire gange så lang tid som gennemsnittet i 2006 på fem måneder. Det vidner om, at antallet af handler er raslet ned, mens antallet af sommerhuse til salg er steget.

Priserne falder stadig
Spørgsmålet er imidlertid, om de voldsomme prisfald er et overstået kapitel? Realkreditrådet forventer fortsat faldende sommerhuspriser:
»Vi må konstatere, at sommerhusmarkedet fortsat er ramt af en meget kold sommer. Og da renterne allerede er i bund, kommer der ikke hjælp fra den front, ligesom faldet i den økonomiske vækst og den stigende arbejdsløshed taler for, at efterspørgslen efter sommerhuse fortsætter med at dale,« siger direktør i Realkreditrådet, Ane Arnth Jensen.
I undersøgelsen har Realkreditraadet kun medtaget områder, hvor der er observeret mindst fem handler i såvel det kvartal, hvor priserne toppede som i 2. kvartal 2009.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen