Berlingske Business

Sommerhuse halter efter resten af markedet

Sommerhuskøb
Foto:

Mens især lejligheder men også huse er lettet fra finanskrisens dynd, så hænger sommerhusene stadig fast. Prisudviklingen er lavere end inflationen over det seneste år, og handelstiderne er lange.

Markedet for sommerhuse har ikke mærket meget til, at finanskrisen er ved at være overstået. Når inflationen regnes med, så er priserne ligefrem faldet i det seneste år, viser de seneste tal, mens sommeren og dermed højsæsonen går på hæld.

Når der regnes på prisudviklingen fra 2. kvartal sidste år til det tilsvarende kvartal i år, så er priserne på sommerhuse generelt steget med 0,6 procent, viser data fra Boligsidens markedsindeks. Det er markant under de godt 12  og knap 4 procent, som henholdsvis lejligheder og huse er steget, og det er også synligt mindre, end inflationen på 1,3 procent i den samme periode.

»Dermed er sommerhuse også det segment af boligmarkedet, der har oplevet den laveste fremgang i priserne over det seneste års tid, hvilket heller ikke er  overraskende med tanke på, at de løbende boligprisindikatorer i høj grad skiller sig mere negativt ud på dette marked,« påpeger cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig.

Han peger blandt andet på, at udbudstiderne på sommerhuse er markant højest på boligmarkedet med tæt på 400 dage, hvor parcelhuse og ejerlejligheder i gennemsnit befinder sig henholdsvis knap 300 dage og godt 200 dage, før de forlader ejendomsmæglernes hylder.

»Desuden er udbuddet også relativ højt på sommerhusmarkedet sammenlignet med parcelhuse og ejerlejlighederne,« konstaterer Christian Hilligsøe Heinig.

Derimod er aktiviteten på markedet for sommerhuse i en mere positiv udvikling end resten af boligmarkedet.

»Fremgangen i aktiviteten på sommerhusmarkedet har siden aktivitetsbunden i 2011 faktisk været større end på de andre segmenter på boligmarkedet. Det er lidt overraskende - især med tanke på den store fremgang i priserne på ejerlejligheder,« lyder det fra Realkredit Danmarks cheføkonom.

Set i længere perspektiv er der dog stadig tale om en lav aktivitet. I det seneste kvartal blev der ifølge data fra en af landets største mæglerkæder Home omsat mellem 20 og 25 procent færre sommerhuse, end der blev omsat i en tilsvarende periode fra 2004 til 2013. Men niveauet svarer på nuværende tidspunkt til handelsaktiviteten på resten af boligmarkedet.



Christian Hilligsøe Heinig forventer ikke, at markedet for sommerhuse kommer hurtigt op i fart.

»Så længe dansk økonomi ikke for alvor kommer op i omdrejninger er det vores forventning, at sommerhusmarkedet fortsat vil halse en smule bagefter resten af boligmarkedet. Både som følge af sommerhusenes karakter af luksusgode, men også på grund af hele udbudssituationen, der automatisk vil være en lidt større bremse for prisfremgang set i forhold til resten af boligmarkedet,« lyder hans vurdering.

Historisk har priserne på sommerhuse fulgt prisudviklingen på det brede parcelhusmarked - men med noget større prisudsving. I det seneste kvartal har priserne isoleret set da også fulgt resten af boligmarkedet op - bare på et lavere niveau.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen