Berlingske Business
17:42

Slut med garanti om lave bidragssatser i BRF

BRF
Jyske Bank købte i 2014 BRF Kredit. Nu kommer realkreditselskabet med sit - ifølge ledelsesberetningen - bedste regnskab nogensinde. Foto:

Jyske Bank-koncernens realkreditselskab, BRF Kredit, har ifølge topchef Anders Dam vundet mange kunder på at holde bidragssatserne i ro i 2016 - men han vil ikke udstede nye prisgarantier til boligejerne i 2017.

BRF Kredit valgte i 2016 at gå mod strømmen og lovede som det eneste af de fire store realkreditselskaber, at der ikke ville blive skruet op for priserne på boliglån.

Den konkurrencestrategi har ifølge topchef Anders Dam fra Jyske Bank, der ejer BRF Kredit, givet mange nye kunder i butikken. Og det kan mærkes på bundlinjen, viser det netop offentliggjorte årsregnskab, der med et overskud på over én milliard kroner ifølge ledelsesberetningen er »det bedste i selskabets historie«.

 Jyske Bank Anders Dam

På trods af at BRF ikke har sat bidragssatserne op - altså det gebyr, boligejeren betaler til realkreditselskabet for at administrere lånet - er bidragsindtægterne steget med næsten 100 millioner kroner - fra 1.687 millioner kroner i 2015 til 1.785 millioner kroner i 2016.

»Det er fordi, vi har den meget store vækst, som vi har. Vi får en hel del nye boliglånskunder,« siger ordførende direktør Anders Dam fra Jyske Bank, der i 2014 købte BRF Kredit.

Jyske Bank

I stedet for at følge trop, da Nykredit, Nordea Kredit og Realkredit Danmark sidste år hævede priserne, valgte BRF Kredit at vende det til en konkurrencefordel og begyndte aktivt at markedsføre sig som »Danmarks måske billigste realkreditselskab«.

»Med det inflow, vi har, ser det ud som om, at prispakken fortsat virker. Det er vi selvfølgelig tilfredse med. Når vi ser på vores samlede indtjeningskraft, har vi ikke lige her og nu behov for at hæve bidragssatserne, men vi udtaler os ikke om, hvad strategien er på feltet,« siger Anders Dam.

Billede

Kunderne skal dog ikke føle sig for sikre på, at »Danmarks måske billigste realkreditselskab« bliver ved med at holde bidragene i ro.

»Jeg vil ikke udstede nogen garanti i 2017. Prøv at tænke sig, hvad konsekvenserne var, hvis man skulle rende og udstikke prisgarantier gennem længere tid. Det er alt for farligt. Der er ingen, der ved, hvordan verden udvikler sig,« siger Jyske Bank-topchefen til Berlingske Business.

Boliglån

Men det kommer ikke til at ske lige med det første. Med den brede politiske realkreditaftale, der blev indgået i slutningen af januar, er kunderne fremover sikret en varslingsperiode på minimum seks måneder mod tidligere tre måneder, når et realkreditselskab vil hæve bidragene.

aaa

Per Grønborg, aktieanalytiker i SEB, vil ikke gøre sig til dommer over, om strategien om at holde bidragene i ro har været en succes.

»Der er ikke noget entydigt svar på, om det er godt eller skidt, om man har valgt at ekspandere forretningen eller vælger at score en højere indtjening på den korte bane på bekostning af, at din forretning nok vokser en del mindre. Det må tiden vise,« siger han.

Der er til gengæld ingen tvivl om, at BRF kunne have fået flere penge i kassen ved at sætte priserne op, understreger han.

salg

»Til gengæld har de nok fået noget inflow og business, som de måske ikke havde fået, hvis de havde sat priserne op,« siger Per Grønborg og peger på, at det i sidste ende nok er Jyske Bank, der er den største vinder i balladen om bidragssatserne.

»Jeg ved ikke, hvor mange der i grunden har skiftet til BRF, fordi de har valgt ikke at sætte bidragssatserne op. Jeg ved kun, at rigtig mange har valgt at skifte til Jyske Banks prioritetsprodukt, fordi de allerede var kunder i Jyske Bank,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen