Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Skal jeg skifte min forbandede TV-pakke?

remote control interacting with smart television
Foto:

Skal jeg sige farvel til min forbandede TV-pakke og forsøge at gå andre veje?

Det spørgsmål ramte mig, da jeg i løbet af denne uge læste, at fra begyndelsen af det nye år bliver min TV-pakke dyrere.

Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor meget, men ifølge tirsdagens udgave af Berlingske Business stiger alle TV-pakker hos det TDC-ejede YouSee med ti til 15 kr. afhængigt af, hvilken pakke man har. Størst stigning kommer der på den store pakke.

Desværre følger flere af de andre leverandører også med. Prisjusteringerne bliver begrundet med, at de skal sikre, at udbyderne også i fremtiden kan levere den bedste TV-underholdning på alle plat­forme. Jeg har ikke noget dybere kendskab til TV-markedet, men tiden er vist kommet til at lave et grundigt tjek.

01BUSBUSINESS-102405.jpg

Ikke for at finde ud af, om begrundelsen for prisstigningerne er rigtige, men for at finde ud af, om der er billigere alternativer. Det kunne være dejligt, hvis der er. Hvis man regner det hele sammen, er det rigtigt mange penge, man hver måned bruger på opkobling til nettet, TV-pakker og licens.

Størrelsen af licensen kan man ikke gøre noget ved, men det kan man forhåbentlig, når det gælder prisen på ens TV-pakke. Jeg har den store pakke hos YouSee, og første skridt må være at gøre op med sig selv, om man virkelig har brug for den.

Der er penge at spare ved at tage en mindre pakke. Og den store er fyldt med en række kanaler, jeg alligevel aldrig ser. Mit umiddelbare bud er, at jeg højst ser ti til 12 af de kanaler, jeg har. Mest sport.

Men de kanaler, jeg ser, er spredt ud over de forskellige pakker. Derfor er det et fravalg, hvis jeg fortsætter hos YouSee.

En anden mulighed er at prøve at finde en helt ny udbyder via nogle af de søgetjenester, der er på nettet.

Billede

På websitet Billigste TV-Pakker kan man se en sammenligning af Fullrate, Telia og YouSee. Det er vidt forskellige priser og pakker. Kan man finde en, som er bedre og billigere til lige netop de behov, man har?

Men inden man skifter, skal spørgsmålet om bindinger lige tages med. Hvis man går over til en anden udbyder, skal man så blive i det nye selskab i eksempelvis et halvt år? Det skal selvfølgelig også med i betragtningen.

En helt anden vej at gå er den meget simple, nemlig at se TV via nettet. Det kræver naturligt nok en ordentlig opkobling, men man vil i givet fald som udgangspunkt have alle DRs kanaler.

Oven i det kan man så købe TV 2-kanalerne og måske også andre. Derved får man de kanaler, man gerne vil have, og spildet mindskes. Omvendt skal man også lige sikre sig, at den samlede pris for den model ikke bliver for høj.

pix-Ole Fruekilde Madsen

Uanset hvad man gør, er det helt afgørende i denne sammenhæng, at når der kommer prisstigninger, skal vi som forbrugere anvende den eneste magt, vi har. Og det er at flytte til en anden udbyder eller klare sig på en helt anden måde, hvis man synes, at ens TV-pakke er blevet for dyr.

Udbydernes begrundelse for at sætte priserne op er i den sammenhæng ligegyldig.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen