Berlingske Business

Skal ejendomsmæglere have smileys?

colourbox1032314_business_artikel_615_x_339.jpg

Der forhandles om et system til at give ejendomsmæglere karakterer, så kunderne kan finde frem til de bedste.

Meget tyder på, at forbrugerne snart kan sidde derhjemme og sortere i glade og sure ansigter, når de skal pejle sig ind på en ejendomsmægler, skriver 24timer.

Ifølge avisen har Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet holdt møder i Erhvervs- og Byggestyrelsen om at skabe gennemsigtighed i branchen.

"Begge parter er gået konstruktivt ind i arbejdet, og de er enige om, at der skal være mere gennemsigtighed. Nu skal de finde ud af, hvordan en ordning kan udfoldes i praksis," siger kontorchef i styrelsen, Marie Voldby.

Tina Dhanda fra Forbrugerrådet vil dog ikke tale direkte om smileys. Men hun mener, at der er behov for en ordning, som viser gennemsnitlig liggetid og nedslag i prisen.

"Som sælger kan man være bange for, at mægleren sætter prisen for højt for at lokke kunden ind i butikken," siger Tina Dhanda.

Der er stor forskel på liggetider og prisnedsættelser hos de store ejendomsmæglerkæder, viser en opgørelse fra Boligportalen Boliga.dk.

"Jo mindre prisen er ændret i salgsperioden, des mere tyder det på, at ejendomsmægleren har sat den rigtige pris fra starten. Kort liggetid signalerer også, hvem der fra starten har været bedst til at ramme den rigtige pris," siger Ricco Zuschlag, direktør Boliga.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen