Berlingske Business
17:42

Skal du sælge boligen? Sådan motiverer du din mægler

Billede
Men uanset om du planter til salg-skiltet foran villaen på grund af familieforøgelse eller et nyt job i den modsatte ende af landet, gælder det om at få så mange penge som muligt ind på kontoen uden at skulle vente i årevis på et salg. Foto:

Det handler ikke kun om, hvor meget du skal betale ejendomsmægleren, men også om at blive hans eller hendes førsteprioritet.

At sælge en bolig er for de fleste livets største salg målt i kroner og ører.

Men uanset om du planter til salg-skiltet foran villaen på grund af familieforøgelse eller et nyt job i den modsatte ende af landet, gælder det om at få så mange penge som muligt ind på kontoen uden at skulle vente i årevis på et salg.

Det skriver boligsiden Boliga.

En af de første - og største - prøvelser som sælger er nemlig at finde den rigtige ejendomsmægler til at varetage salget. For det handler ikke kun om, hvor meget du skal betale ham, men også om at blive hans eller hendes førsteprioritet.

Bolig

Forhandlingsrådgiver Jens Kittelmann, partner i konsulentfirmaet A-2, guider dig her råd til at få mest muligt ud af din mægler:

1. Hvad er dit behov?

Vær bevidst om, hvad der er vigtigst for dig ved salget: Er det at få solgt hurtigt eller at få den bedste pris? Når du ved det, kan du rationelt forholde dig til forløbet, og så står du stærkere, når du skal forhandle med først mægler og siden med køber.

2. Kender du dit marked?

Du kan ikke regne med de huspriser, dine naboer slynger ud over en flaske rødvin. Så undersøg, hvad boligerne i dit område rent faktisk bliver solgt for - og gør det inden, du tager kontakt til en ejendomsmægler. Hvis du kender områdets reelle salgspriser, kan du senere bedømme mæglernes forslag som værende realistiske eller det rene utopi.

3. Har du snakket med mere end en mægler?

Du bør få mere end en vurdering af din bolig, men husk også at holde deres tal op mod de salgspriser, du kender. Mæglerne lever af at have kunder, og det nytter ikke, at de fanger dig ind med løfter om en høj pris, hvis de ikke kan leve op til dem, og de derfor alligevel ender med at måtte sænke prisen efter en længere periode.

4. Har du taget hensyn til salgsprisen?

Sørg for, det kan betale sig for mægleren at få så meget som muligt for din bolig - og tilpas den til dit eget behov.

Enten kan du lave en aftale om, at mægleren får det fastsatte salær ved at sælge huset til udbudsprisen, en bonus hvis prisen bliver højere og tilsvarende et nedslag, hvis du skal give afslag.

Haster det med at sælge boligen, kan du gøre det samme med tid. Så der er bonus, hvis boligen fx bliver solgt på en måned, at det er det faste salær, hvis den bliver solgt på tre måneder, og der derefter begynder at være afslag i salæret.

5. Har du husket en udløbsdato?

Sørg for at få skrevet en tidsbegrænsning ind i kontrakten, der er realistisk i forhold til det antal dage, det normalt tager at sælge en bolig i jeres område. Du bør undersøge salgstider - altså hvor længe der går fra boligen bliver udbudt til den bliver solgt - på nettet. Både for området og for den enkelte mægler.

6. Til sidst: Stop boligjagten til din egen er solgt.

Lad være med at begynde at kigge på boliger, før du har fået solgt din egen. Du risikerer at forelske dig i en anden, og så sætter du et ekstra tidspres på dig selv.

730.000 boligejere får 10 milliarder kroner retur

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen