Berlingske Business

Salgslystne boligejere har sendt deres hus på markedet

153176474
Irisfoto. Ifølge tallene var der 53.109 boliger til salg i marts. Foto:

Der er kommet langt flere boliger og sommerhuse til salg i marts end i februar. Det viser de seneste tal fra erhvervsorganisationen Finansdanmark.

Ifølge tallene var der 53.109 boliger til salg i marts. Det er fordelt på 35.356 huse, 6303 lejligheder og 11.450 sommerhuse. I februar var tallet 51.987.

- Den seneste måned er antallet af udbudte boliger steget.

- Det er ikke så mærkeligt, når man tager sæsonen og det flotte vej i marts i betragtning. Foråret lokker køberne frem, og derfor er det naturligt, at sælgerne har skyndt sig at gøre deres bolig salgsklar, skriver Nordeas boligøkonom Lise Bergmann Nytoft i en kommentar til tallene.

01BUSFritidshus-195212.jpg

Skeler man i forhold til marts sidste år, er der dog kommet færre boliger til salg. Dengang var der 57.438 til-salg-skilte i landet, 4329 færre end i år.

- Overordnet set er der stadig meget til salg. Det seneste års fald i antallet af udbudte boliger trækker dog i den rigtige retning.

- I takt med at der bliver mindre til salg, flytter magtbalancen fra købers favør til sælgers favør. Det lover godt for boligmarkedet i den kommende tid, skriver Lise Nytoft Bergmann.

01BUSBolighandel-162936.jpg

Det seneste år er antallet af udbudte huse faldet med 6,5 procent, antallet af udbudte lejligheder med 9,6 procent og antallet af udbudte fritidshuse med 9,6 procent ifølge Finansdanmark.

- Den gennemsnitlige udbudspris for et parcel- og rækkehus lå i marts 2017 på 15.404 kroner per kvadratmeter. For ejerlejligheder var prisen 30.134 kroner per kvadratmeter.

- I forhold til samme måned i 2016 er udbudspriserne for parcel- og rækkehuse steget med 3,2 procent. Udbudspriserne for ejerlejligheder steg med 7,4 procent, skriver Finansdanmark.

De gennemsnitlige liggetider er siden marts sidste år faldet med 19 dage til 254 dage for huse, mens liggetiden for lejligheder er steget med seks dage til 150.

/ritzau/

01BUSforside-det-store-1549.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen