Berlingske Business

Sælgerne lugter guld: Priserne for københavnske ejerlejligheder på himmelflugt

Økonomer ser tegn på boligboble i København København er gå
Arkivfoto: Den gennemsnitlige kvadratmeterpris er på sit højeste siden 2007, hvor finanskrisen året efter fik priserne til at styrtdykke.  (Foto: Jeppe Michael Jensen/Scanpix 2014) Foto:

En kvadratmeter i København har ikke været dyrere siden finanskrisen ramte.

Det skal være dyrt at købe ejerlejlighed i hovedstaden. Meget dyrt.

Det mener i hvert fald optimistiske sælgere, der fortsat hæver udbudsprisen på københavnske ejerlejligheder.

Den gennemsnitlige kvadratmeterpris er således på sit højeste siden 2007, hvor finanskrisen året efter fik priserne til at styrtdykke.

Det viser en dugfrisk opgørelse, som boligportalen Boliga har udarbejdet.

Kendte ejendomsmæglere får millionbøder for boykot

Indre by i top

Topscoreren i hovedstaden er København K, hvor mæglerne pr. 4. maj krævede 47.887 for en enkelt kvadratmeter. Det er 810 kroner mere end på samme tidspunkt i 2007 inden finanskrisen, hvor Boliga startede med at følge priser på lejligheder. Til sammenligning krævede mæglerne kun godt 32.000 kroner i 2012, hvor priserne var på det laveste niveau.

Mønsteret er det samme i resten af København, hvor også Vesterbro, Østerbro og Frederiksberg følger godt med.

Til gengæld kan man fortsat slippe med at betale mindre end 30.000 kroner pr. kvadratmeter i Vanløse og Københavns nordvestkvarter.

Ifølge Lise Nytoft Bergman, der er boligøkonom hos Nordea, bør man dog ikke forvente at den kraftige stigning i udbudspriserne fortsætter.

»Vi forventer at priserne på københavnske ejerlejligheder kommer til at stige væsentligt mindre i fremtiden. Vi har oplevet voldsomme stigninger, og ejerlejligheder er lige nu oppe i et højt niveau, så i fremtiden kommer vi til at se mere moderate prisstigninger«, siger Lise Nytoft Bergman til Boliga.

fradrag


Hun tilføjer, at prisstigningerne i 2016 ikke mindst skyldes den fortsat lave rente på lån.

Storbyer følger trop

De allerdyreste kvadratmeter finder man imidlertid fortsat i Klampenborg nord for København, hvilket også var tilfældet før finanskrisen. Her er mæglerne optimistiske nok til at bede potentielle købere om 49.000 kroner pr. kvadratmeter.

Også i Aarhus, Odense og Aalborg er udbudspriserne højere end i 2007 og fortsat stigende, selvom der endnu er et godt stykke op til niveauet i København.

Nybolig


Det er imidlertid værd at bemærke, at de endelige salgspriser ligger en smule lavere end udbudspriserne.

Du kan se de seneste tre års udvikling i udbuds-kvadratmeterpriserne på ejerlejligheder i hele landet hos Boliga her.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen