Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Sælg selv din andelsbolig på rekordtid

Billede
Line Rohde og hendes mand solgte selv deres andelsbolig i denne ejendom på Østerbro i København i løbet af to dage. (Foto: Niels Ahlmann Olesen)

Markedet for andelsboliger i Københavns Kommune er glødende. Det betyder, at det i gennemsnit tager tre uger at sælge en andelsbolig uden en ejendomsmægler. Tidligere indehaver af en andelsbolig på Østerbro solgte sin bolig efter to dage.

Andelsboliger bliver revet ned fra hylderne i København, der i de seneste to år har oplevet en stigende efterspørgsel på boligerne.

Det brandvarme boligmarked i København medfører, at det i gennemsnit tog tre uger selv at sælge sin andelsbolig i Københavns Kommune ved selvsalg i perioden 1. januar-19. maj 2016. Det viser tal fra boligportalen Boliga, der står bag Selvsalg.dk. Det er et fald på otte dage fra samme periode sidste år, hvor salgstiden lå på 29 dage.

Line Rohde valgte sammen med sin mand at sælge deres andelsbolig på Østerbro via Selvsalg.dk. De mente, at der var gode muligheder for at få boligen hurtigt solgt.

»Vi havde købt hus på landet, og vi havde brug for, at det skulle gå lidt stærkt. Derfor var det nemt for os selv at gøre det, så der ikke var noget mellemled. Der var et par stykker i vores fore­ning, der havde solgt deres lejlighed meget hurtigt, så vi havde en fornemmelse af, at det ikke krævede så meget igen for at få vores egen solgt,« siger hun.

118 ud af 330 udbudte andelsboliger i Københavns og Frederiksberg kommuner – eller hvad der svarer til lidt flere end hver tredje – er i dag sat til salg som selvsalg, viser tallene fra Boliga.

Efterspørgslen er steget eksplosivt

Interne ventelister i andelsboligforeningerne og salg til bekendte har altid været en del af andelsmarkedet. Men da finanskrisen i 2008 gjorde sit indtog, faldt efterspørgslen på andelsboliger, og det skabte plads til ejendomsmæglerkæderne, der tog større markedsandele. Nu er andelsboliger, der stadig er billigere at bo i end ejerboliger, igen populære, og det har fået efterspørgslen på offentligt udbudte andelsboliger til at stige eksplosivt i løbet af de seneste par år.

Siden andet kvartal 2013 er antallet af udbudte andelsboliger i Københavns og Frederiksberg kommuner faldet fra 2.060 til 330 i første kvartal 2016. I samme periode er andelen af andelshavere, der sælger deres bolig selv, steget fra 14,7 procent til 35,8 procent, så der i dag er 118 udbudte andelsboliger i hovedstaden som selvsalg. Det er uvist, hvor mange andelsboliger der bliver solgt via andelsboligforeningernes interne ventelister og i private handler.

Direktør i Boligøkonomisk Videncenter, Curt Liliegreen, peger på, at de eksplosive priser på ejerboliger i København har gjort andelsboliger attraktive igen. Hvor andelsboliger tidligere har været »et lettere alternativ« til ejerboliger, er boligformen nu blevet den foretrukne for mange købere.

»Udviklingen på andelsboligmarkedet er en effekt af det, der er sket med ejerlejlighederne i København. Det måtte komme på et tidspunkt, fordi der er relativt få ejerlejligheder i København sammenlignet med andelslejligheder. I forbindelse med, at stigningerne er slået igennem på ejerlejlighedsmarkedet, har vi set, at salgstiden på andelsboliger er gået ned til nærmest det absurde,« siger han.

Ifølge Curt Liliegreen spiller prisloftet på andelsboliger en afgørende rolle for den store efterspørgsel.

»Selv om andelsboliger er blevet dyrere, er der stadig en maksimalpris på andelsboligerne. Det indebærer, at prisen, man betaler for en andelsbolig, er lavere end den sande markedspris. Det er medvirkende til, at man får absurde salgstider. Hvis man selv skal købe en andels­bolig, kan man se, at de forsvinder et par timer efter, at de er lagt ud. Det er en følge af, at boligmarkedet i København er inde i et væsentligt pres på lejligheder,« uddyber Curt Liliegreen.

Ifølge Manja Johansen, product manager på Selvsalg.dk, får den korte salgstid på andelsmarkedet i København flere andelshavere til at sælge deres bolig selv.

»Hvis det rygtes blandt folk, at hvis man sætter sin andelsbolig til salg på Selvsalg.dk, så den eksempelvis bliver solgt på en uge, kan det være en faktor, der spiller ind, når folk vælger at flytte. Jeg tror helt sikkert, at omsætningen af andelsboliger, som har været stor de seneste tre og et halvt år, har en selvforstærkende effekt,« siger hun.

Tilbage på Østerbro var efterspørgslen enorm, da Line Rohde og hendes mand besluttede sig for at sælge deres andels­bolig selv. Line Rohde fortæller, at der efter halvandet døgn var omkring 40 potentielle købere tilmeldt til åbent hus, og derfor var de nød­saget til at lukke annoncen.

»Vi havde god fornemmelse af, at vi nok kunne sælge den temmelig hurtigt. Et par måneder inden var der nogle i stueetagen, der havde solgt deres lejlighed til de første, der trådte ind ad døren til åbent hus. Stuelejligheder plejer at være lidt sværere at sælge, men det var altså gået hurtigt, så vi havde en fornemmelse af, at vi nok skulle sælge den inden for rimelig tid,« siger hun.

Efter to dage var der fundet en køber, og halvanden uge senere var salget gået igennem.

Ifølge Manja Johansen er det meget lettere at sælge sin bolig selv på grund af selve boligformen, fordi man har en administrator i andelsboligforeningen, der tager sig af alt papirarbejdet. Curt Liliegreen peger også på, at prisloftet på andelsboliger gør selvsalg af andelsboliger nemmere.

»Fordi andelsboligmarkedet er så ophedet, er det alt andet lige relativt let at sælge sin andelsbolig. Der er heller ikke samme usikkerhed med hensyn til værdiansættelsen, som man har på en ejerlejlighed i og med, at man har en maksimalpris,« siger han.

Vælger man at sælge sin andelsbolig selv uden om ejendomsmæglerkæderne i København, kan der være gode penge at spare. Et selvsalg koster typisk 300-500 kroner for en måneds annoncering.

Det er tilstrækkeligt i langt de fleste tilfælde, da den gennemsnitlige salgstid i hovedstaden er under en måned. Dertil kommer en udgift til foreningens administrator, der håndterer købsaftalen for cirka 5.000 kroner, der bliver delt mellem køber og sælger.

Salget skulle foregå ordentligt

Ifølge Bolius Boligejernes Videncenter svinger priserne på ejendomsmæglere meget. Afhængigt af, hvilke tilbud, man har indhentet, ligger ejendomsmæglersalæret typisk på mellem 25.000 og 60.000 kroner. Uanset om man vælger at sælge sin andelsbolig selv eller gennem en ejendomsmægler, er der stadig en udgift til boligforeningens administrator.

Netop prisen på at sælge deres bolig spillede en afgørende rolle for Line Rohde og hendes mand, da de valgte at sælge deres andelsbolig på Selvsalg.dk.

»Der er selvfølgelig det økonomiske aspekt, som ikke er uvæsentligt. Men for os var det vigtigt, at salget foregik på en ordentlig måde, så ingen følte, at de var nødsaget til at skrive under, så snart de trådte ind ad døren. Det var der nogle, der var klar til,« siger Line Rohde.

Men et brandvarmt andelsmarked i København er ikke uden konsekvenser.

Jan Hansen, direktør i Andelsboligfore­ningernes Fællesrepræsentation, påpeger, at nogle andelskøbere kan føle sig presset til at slå til ved en handel uden at have sat sig ordentligt ind i købet, mens flere boligråd­givere og advokater tidligere har fortalt til Berlingske Business, at der florerer sorte penge under bordet i handler med andelsboliger.

»Den helt store udfordring ved, at det går så hurtigt, er, at køberen skal have en række informationer fra sælger. I og med, at det går så hurtigt, vil mange købere føle sig presset tidsmæssigt forstået på den måde, at de ikke føler, at de har tid nok til at sætte sig ind i de her ting. Og hvis de gør det, risikerer de ikke at få boligen. Det kan i sidste ende føre til, at man vælger at skrive under uden at vide, hvad det eventuelt kan medføre af konsekvenser,« siger han.

Ifølge Curt Liliegreen skyldes de forskellige problemer på boligmarkedet i København én ting: Manglen på boliger.

»Problemet viser sig enten ved, at der er sorte penge på andelsboliger, ejerlejligheder bliver dyrere, eller ventelisterne på almene boliger er på 25 år, hvis de ligger centralt. Det afspejler alt sammen udbud og efterspørgsel. Der er ikke bygger boliger nok i København. Udbuddet har ikke reageret tilstrækkeligt på efterspørgslen. Det er det, vi oplever lige nu,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen