Berlingske Business

Så vilde er danskerne med hovedstaden

københavn
Rådhuspladsen i København Foto:

Der er en grund til, at boligpriserne stiger mest i hovedstadsområdet. Et overvældende flertal af de boligsøgende kigger i København og omegn, viser nye tal.

København virker som en stor magnet og tiltrækker danskere fra hele landet. Det viser en opgørelse af knap 160.000 boligsøgninger på boligportalerne Boligdeal.dk og Boligønsker.dk. Der er tale om både lejeboliger, andelsboliger og ejerboliger til salg.

»Opdelt på regioner tager Region Hovedstaden klart førertrøjen med næsten tre gange så mange boligsøgninger som forfølgeren Region Sjælland set i forhold til antallet af indbyggere. Faktisk er der væsentligt flere, der søger bolig i Region Hovedstaden end i resten af landet tilsammen. Femte- og dermed sidstepladsen indtages af Region Syddanmark, men forspringet er ikke stort for hverken Region Nordjylland på fjerdepladsen eller Region Midtjylland, der tager bronzen,« konstaterer Thomas Barfod, direktør for Boligdeal.

Frederiksberg

Region Hovedstaden tegner sig for 65 procent af alle boligsøgninger i hele landet, mens den »jyske hovedstad«, Aarhus sakker lidt bagud. Aarhus er kun den sjette mest populære by blandt de boligsøgende sammen med Ålborg, der ligger på samme niveau. Og byer som Odense, Roskilde, Køge og Viborg er i dag langt mere populære end Århus blandt de boligsøgende.

»Århus har i en årrække været meget populær blandt især studerende. Det har været med til at presse boligpriserne op, og det kan være en del af forklaringen på, at byen ikke længere er så attraktiv. Måske danskerne hellere vil bo i København end Århus, når priserne er tæt på at være ens,« skriver Thomas Barfod i en kommentar til tallene.

Til BT

De mest populære kommuner at søge bolig i målt i forhold til indbyggertallet er Glostrup, Vallensbæk og Frederiksberg, mens de mindst populære er Odsherred, Ringkøbing-Skjern og Thisted.

Se hele listen her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen