Berlingske Business

Så meget har Totalkredit-balladen kostet bankerne i tabte gebyrer til sure boligejere

Nykredit-koncernens stigende bidrag
Nykredit-koncernens stigende bidragssatser koster bankerne i Totalkredit-samarbejdet et trecifret millionbeløb, da de tilbyder kunderne gratis låneomlægning i 2016, skriver Finans.dk. Arkivfoto: Torben Christensen Foto:

Bankerne i Totalkredit-samarbejdet har givet afkald på gebyrindtægter for et trecifret millionbeløb for at kompensere for realkreditgigantens prisstigninger tidligere på året, hvor de såkaldte bidragssatser blev sat op.

Det vakte stor opstandelse, da Nykredit-koncernen, som også ejer Totalkredit, i februar varslede stigende bidragssatser, som er de gebyrer, realkreditselskaberne opkræver for at administrere boligejernes lån. For at gyde olie på vandene over for de oprørte boligejere har hovedparten af bankerne i Totalkredit-samarbejdet derfor valgt at sløjfe gebyret for at omlægge lån i 2016, skriver Finans.dk.

Billede

Og det kan mærkes på indtjeningen. Ifølge Finans.dk, som har talt med tre af bankerne i samarbejdet, løber den samlede regning til alle bankerne i form af mistede gebyrindtægter i runde tal op i 375 millioner kroner.

29BUSJan-Heisterberg-Anders.jpg

Sydbank har eksempelvis oplevet et fald i basisindtjeningen på 158 mio. kr. i årets første ni måneder. En pæn del af tilbagegangen skyldes muligheden for gratis lånekonvertering i år, forklarer adm. direktør Karen Frøsig til Finans.dk.

huse

»Først på året i år havde vi det, som gik under navnet bidragssagen, hvor Nykredit og Totalkredit forhøjede bidragssatserne. I den forbindelse gav vi tilsagn til vores kunder om, at de gratis kunne konvertere i indeværende år, hvis de blev ramt. På den front har vi arbejdet gratis hele året,« siger direktøren, som forventer, at det samlet vil komme til at koste banken mellem 40-50 millioner kroner i mistede gebyrindtægter.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen