Berlingske Business

Så lidt giver sælgerne egentlig i rabat på lejlighedens pris

Boligkøb
Foto:

Tør du stå ved dit bud - eller skal du hæve indsatsen? Hvis kamppladsen er et pokerbord i stuen, er gevinsterne næppe helt så store, som når køber og sælger forhandler prisen på en lejlighed.

Der kan være mange tusinde kroner til forhandling, når de to parter krydser klinger, inden de forhåbentligt når til enighed om en pris, de begge kan være tilfredse med.

Når det kommer til ejerlejligheder, så lander prisen sjældent langt fra det udkast, sælger og mægler bliver enige om er udgangspunktet for forhandlingen.

For her i 2017 er der »kun« barberet 3,7 procent af prisen i forhold til den, som lejligheden blev udbudt til - og 2,2 procent i forhold til den pris, der stod på salgsopstillingen, da køberen slog til, oplyser Boliga.dk.

Det gør lejlighedsmarkedet til den del af boligmarkedet, der har de laveste procentvise afslag. Altså skal sælgerne ikke acceptere ligeså store rabatter som deres pendanter med hus eller fritidsbolig.

463719617.jpg

Fra by til by

Men som altid er beliggenhed en nøglefaktor på boligmarkedet.  Det er derfor også forskelligt, hvor procentvist store rabatter der blev givet i forhandlingerne fra start til slut.

Den største samlede rabat finder man i Randers C, hvor der i alt blev slået 12,2 procent af prisen. Noget lavere procentvist afslag var der i Blokhus, hvor det var 7,9 procent, mens det i Kolding var 7,5 procent.

Væsentligt lavere procentvise afslag fik køberne samlet i Ballerup. 1,9 procent fik de skruet prisen ned i samlet rabat, mens man i Dyssegård - en forstad til København - fik 1,6 procent i samlet rabat.

Det skriver Boliga.dk.

Når det kommer til den sidste bloddråbe - altså forhandlingsrabatten - så er den procentvis størst i Blokhus, Kolding og Hedehusene, mens den er lavest i Ballerup, Dyssegård og Frederiksberg.

Her kan du se, hvor meget der blev givet i rabat på lejlighederne i dit favoritområde.

Boligpriser

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen