Berlingske Business

Så er det tid til konvertering

colourbox1043259_business_artikel_615_x_339_0.jpg
Foto:

De mest spillelystne boligejere, der har konverteret op, kan nu trække gevinsten hjem. Der skal opsiges lån i denne måned.  

Nu kan de boligejere, der sidste år konverterede deres fem-procents realkreditlån til et syv-procents lån for at skære restgælden ned, gå den modsatte vej og trække gevinsten hjem: Vende tilbage til en lav rente, efter gælden er nedbragt, skriver Jyllands-Posten.

Kursen på fastforrentede fem-procents lån ligger omkring 98 og giver dermed ikke så stort et kurstab ved optagelsen, at det æder ret meget af den oprindelige gevinst ved at konvertere op.

"De, der løb en risiko og konverterede op til et 7-procentslån, kan med stor sandsynlighed både få en lavere ydelse og en lavere gæld end før, hvis de konverterer ned til et 5-procentslån nu," siger Elisabeth Toftmann Asmussen, cheføkonom i Realkredit Danmark.

Den 31.juli er fristen for opsigelse af fastforrentede obligationslån inden næste termin.
Boligejere med tanker om snarligt salg frarådes dog af seniorøkonom fra BRF Kredit Mikkel Høegh at konvertere, fordi den lavere gæld er vigtigere end en lav ydelse på kort sigt.

"Hvis man ved, at man snart skal sælge sit hus, så kan der være en pointe i at beholde 7-procentlånet og den lavere restgæld. Men ellers er det oplagt at konvertere for at få en højere husleje," siger Mikkel Høegh.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen