Berlingske Business

Regeringen: Bedste år på boligmarkedet siden 2010

Villakvarter
Foto:

Vendingen på boligmarkedet bliver en realitet i år, vurderer Økonomi- og erhvervsministeriet i sin nye redegørelse for dansk økonomi.

Prisstigningerne på boligmarkedet kommer til at matche 2010 og være de højeste siden før-kriseåret 2007. Sådan lyder prognosen i Økonomisk Redegørelse, som Økonomi- og Indenrigsministeriet har offentliggjort tirsdag.

Priserne på énfamiliehuse ventes at stige tre procent i år - mere end dobbelt så meget som ventet i forårs-udgaven af den økonomiske prognose, som blev præsenteret 27. maj.

»I så fald er der rent prismæssigt lagt op til, at 2013 vil være det bedste år på boligmarkedet siden 2010, hvor huspriserne også steg med tre procent, og ellers skal vi tilbage til 2007 for at finde en højere prisvækst på huse,« skrivercheføkonom  Christian Hilligsøe Heinig fra Realkredit Danmark i sin kommentar til prognosen.

I 2014 forventer Økonomi- og Indenrigsministeriet, at priserne vil stige 2,5 procent - et pænt løft i forhold til maj-skønnet, der lød på 1,5 procent.

Med dagens opjustering overgår Økonomi- og Indenrigsministeriet Nationalbanken, som hidtil har stået for det mest positive syn på boligmakredet. Ifølge Christian Hilligsøe Heinig kan der være lagt i ovnen til opdateringer af andre prognoser - herunder Realkredit Danmarks egen.

»Regeringens boligprisprognose (kan) være det første tegn på, at de toneangivende boligprisprognoser vil blive opjusteret en smule i nærmeste fremtid. Står de officielle boligpristal til troende og den gryende økonomiske optimisme fastholdes, så ser både vismændenes og vores egen vurdering om en prisfremgang i år på henholdsvis 1,2 procent og 1,5 procent ud til at være en tand for pessimistisk,« skriver Christian Hilligsøe Heinig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen