Berlingske Business

Realkredit Danmarks udstedelser af 30-årige lån runder 200 mia. kr.

rd
Foto:

Realkredit Danmark har på godt og vel halvandet år udstedt for mere end 200 mia. kroner i de fastforrentede 30-årige lån på 3 pct. og 3,5 pct.

Det fortæller Christian Hilligsøe Heinig, cheføkonom i Realkredit Danmark.

Det store låneomfang skyldes en betydelig konverteringsaktivitet fra især 5 pct.-obligationerne, mens en begrænset handelsaktivitet på boligmarkedet har sat en naturlig bremse på udbredelsen af de låntyper, lyder meldingen fra Realkredit Danmark.

Trods det store omfang af udstedelser af lån på 3 og 3,5 pct. har de fastforrentede lån dog ikke formået at tage væsentlige markedsandele fra de korte rentetilpasningslån - de såkaldte flexlån.

- De har dog formået at sætte en stopklods i en ellers årelang nedtur for denne lånetype. Tilbage i januar 2012, hvor 3,5 pct.-lånet med afdrag blev introduceret, lå markedsandelen for fastforrentede lån til ejerboliger på 32,9 pct. I dag er den nærmest uændret på 32,3 pct. Til sammenligning lå markedsandelen for fem år tilbage helt oppe på 54,4 pct., forklarer Christian Hilligsøe Heinig.

I efterspillet på introduktionen af de enkelte serier med rekordlave kuponrenter har der ifølge Realkredit Danmark været en del bekymringer for likviditeten i serierne. De bekymringer er i vid udstrækning blevet aflivet, mener Christian Hilligsøe Heinig.

- Starter vi med at se på 3,5 pct.-lånet med afdrag, så har det bevaret sin "storebroder-status", og her er der blevet udbetalt lån for godt 70 mia. kroner. Herefter følger varianten uden afdrag på godt 60 mia. kroner, mens 3 pct.-lånet har rundet 50 mia. kroner, fortæller cheføkonomen.

Serierne er ifølge Christian Hilligsøe Heinig med andre ord blevet likvide, og der bør ikke være frygt for indlåsningseffekt.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen