Berlingske Business

Rådgivere hjalp boligejer til erstatning

18BUSanne-hoehriis.jpg
Anne Højriis og hendes mand har købt et hus i Hillerød, der slog revner. Efter flere års kamp med forsikringsselskabet har de endelig fået erstatning. Foto: Asger Ladefoged

Det krævede flere eksperters hjælp, før boligejer Anne Højriis efter års kamp fik sit forsikringsselskab til at yde erstatning via ejerskifteforsikringen.

Flere års tovtrækkeri med forsikringsselskabet er ved at være slut for boligejer Anne Højriis. En alvorlig skade på hendes hus er ad flere omgange blevet afvist af forsikringsselskabet, og først da hun allierede sig med advokat og eksterne rådgivere, erkendte selskabet, at skaden var dækningsberettiget.

»Det er klart, at det ikke har været en god oplevelse. Det har kostet – også på den private konto,« siger Anne Højriis, der ikke ønsker at oplyse hvilket selskab, der er tale om, da hun endnu ikke har fået udbetalt erstatningen.

Sammen med sin mand købte hun i 2005 en ældre villa i Hillerød, og der gik kun et års tid, før fundamentet begyndte at slå revner. Parret fik i første omgang udbedret skaden på egen hånd, men efter flere års konstant tilbagevenden og udbedring af revneskader vælger de i 2011 at gøre brug af den udvidede ejerskifteforsikring, de tegnede ved købet af huset. Forsikringsselskabet afviser dog at dække skaden med henvisning til, at revnerne er nævnt i en tidligere tilstandsrapport – selv om den nyeste tilstandsrapport slår fast, at revnerne er udbedret.

Anne Højriis føler sig magtesløs over for selskabet og forvirret over deres forklaringer på trods af, at hun har en finansiel uddannelse samt har læst til ejendomsmægler og skrevet speciale om tilstandsrapporter.

Hun og manden køber derfor hjælp fra en rådgiver til at anmelde skaden påny, men igen afviser forsikringsselskabet. Det får parret til at købe en jordbundsundersøgelse og efterfølgende en prøveopgravning til samlet 25.000 kroner, og her konstateres en fejlagtig fundering.

Parret tager kontakt til en advokat og får derigennem kontakt til Ejerskiftehjælpen, der hjælper med endnu en anmeldelse, der endnu en gang afvises.

Først efter flere skriverier frem og tilbage og til sidst med trussel om et såkaldt udenretligt syn og skøn, der er en fagkyndig besigtigelse med efterfølgende bedømmelse, accepterer forsikringsselskabet at yde erstatning.

En kostbar affære

Det er dog endt med at blive en dyr affære for Anne Højriis og manden, der selv har betalt omkring 100.000 kroner i forløbet, mens selskabet nu giver omkring 210.000 kroner i erstatning. Parret har opgivet at få alle deres omkostninger dækket – blandt andet betalingen for brug af advokat og rådgivere, da de ikke orker yderligere års tovtrækkeri med forsikringsselskabet.

»Forsikringsselskabet kunne meget nemt have blæst os af banen. Hvis vi ikke havde besluttet at bruge et stort beløb på en advokat og et par rådgivere, havde vi ikke fået nogen dækning. Så man kan sige, at det kan godt være, at vi får et par hundred tusinde kroner i dækning, men vi har også betalt pænt for dem. Og forsikringsselskabet vil ikke dække vores dyre rådgivere, for det var jo ikke nødvendigt, siger de. Men det passer ikke. Vi havde ikke kunnet køre denne sag til ende selv,« siger Anne Højriis.

Hun har nu lært på egen krop, at ejer- skifteforsikringer er en kompliceret affære – i hvert fald når man anmelder en skade til forsikringsselskabet. Hun vil derfor se sig ekstra godt for, hvis hun en dag skulle købe ny bolig og tegne en ny ejerskifteforsikring.

»Vores tillid til ejerskifteforsikringer kan ligge på et meget lille sted. Dog vil vi formentlig igen tegne en, hvis vi skal købe anden bolig, da det er den gældende præmis for hushandler i dag for at sikre sig mod uforudsete udgifter,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen