Berlingske Business

Prishop på afdragsfrie lån på vej

boligsolgt_UffeWeng_artikel_0.jpg
Boligejere med afdragsfrie lån og flekslån kan komme til at betale mere i bidrag til realkreditten. Foto:

De store i branchen og en professor i finansiering mener, at de mest risikable lån skal koste mere.

Der er mange penge på vej til de danske realkreditinstitutter som led i den politiske støttepakke til finansbranchen. Realkreditsektoren kan gennem Bankpakke II få adgang til at låne op til 25 milliarder kroner for at styrke balancen.

Alligevel må boligejere med afdragfrie lån sandsynligvis gribe lidt dybere i lommerne, skriver Børsen.
Ifølge avisens oplysninger pønser de største spillere i branchen på at hæve bidraget for de lån, der udgør den største risiko - det vil sige flekslån og lån uden afdrag.

Som det er i dag, betaler alle lånere stort set det samme i bidrag til selskabet, der formidler lånet via salg af boligobligationer. Bidraget er typisk på en halv procent, dog betaler boligejere med garantilån - altså med et loft over den variable rente - et bidrag, der er en anelse højere, og det samme kan altså nu blive tilfældet for afdragsfrie lån.

"Bidragssatsens nuværende niveau på omkring 0,5 procent er ikke meget. Og realkreditselskaberne kan komme til at skulle stille mere supplerende kapital til rådighed, hvis boligpriserne falder," siger Karsten Beltoft til Børsen. Han er direktør for Realkreditforeningen, som Realkredit Danmark og Nordea Kredit stiftede, da de brød ud af brancheforeningen Realkreditrådet.

Også Nykredit overvejer ifølge koncernchef Peter Engberg Jensen at gøre bidraget mere variabelt.
Professor i finansiering Jesper Rangvid fra Copenhagen Business School støtter en skelnen mellem forskellige lånetyper:

"Jeg synes, at det umiddelbart er mest "rigtigt", at de boliglån, der er mest risikable, det vil sige de variabelt forrentede lån uden afdrag, skal betale mest i bidrag. De er jo de mest udsatte," siger Jesper Rangvid til Børsen.

Læs også: Afdragsfrie lån kan komme i fare

 

Læs også: Sådan fungerer konvertering

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen