Berlingske Business

Prisen på olie halveret i 2008

varmeapparat_artikel_og_teaser_615_x_339_0.jpg
Det er blevet markant billigere at opvarme boligen i 2008, og også benzinprisen er blevet banket i bund. Foto:

For første gang i syv år faldt olieprisen på årsbasis. Pilen peger på "usikkert".

På årets første hverdag sætter olieprisen sig igen en anelse, idet den fredag morgen faldt med et par dollar til godt 42 dollar på råvarebørsen i New York. Det er et kæmpefald fra toppen på 147 dollar 11. juli 2008.

I hele 2008 blev prisen på olie mere end halveret, idet den faldt med 54 procent. Det er første gang siden 2001, at prisen på olie falder på årsbasis, skriver nyhedsbureauet RB-Børsen, og det gør det altså billigere både at fyre op i boligen og tanke benzin på bilen.

Benzinprisen i Danmark har taget næsten samme kurs, idet literprisen er faldet fra knap til 12 kroner til en listepris omkring otte kroner. Lokale benzinkrige kan endda ind imellem sende prisen helt ned omkring syv kroner for en liter benzin. "Mindsteprisen" på benzin i Danmark er cirka 6 kroner på grund af skatter og afgifter.

Læs også: Benzin billigere end råolie

Oliekartellet OPEC vedtog i december at stramme oliehanerne en anelse for at bringe prisen op midt under en af de værste økonomiske kriser i mands minde, og det kan muligvis få effekt på olieprisen fra næste uge, når den mindre produktion træder i kraft.

Der er dog blandt iagttagere skepsis om, hvorvidt det vil lykkes OPEC at håndhæve kvoterne, fordi flere lande desperat mangler penge i kassen. Hvis de bryder produktionsloftet kan det sammen med den lavere efterspørgsel på grund af den økonomiske afmatning holde prisen nede.

OPEC kontrollerer omkring 40 procent af verdens samlede olieproduktion. Blandt de andre store producenter er Rusland, Norge og Mexico. De tre største olieforbrugere i verden er USA med 25 procent, EU-landene med 17 procent og Kina med ni procent.

Læs også: Sådan bliver benzinprisen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen