Berlingske Business

Økonomer frygter boligboble i København

boble_0204_Business
Økonomer ser en risiko for, at efterspørgslen efter lejligheder i København skaber en ny prisboble. Foto:

Hovedstaden kan være på vej mod en boligboble, mener flere økonomer. Historisk lave renter øger risikoen, lyder det.

Det er blevet dyrere at købe ejerlejligheder i København.

Så dyrt, at prisstigningerne vækker bekymring blandt en række økonomer, som DR Nyheder har spurgt ind til boligpriserne, skriver dr.dk.

Der blev solgt lejligheder for 35 milliarder sidste år

Bare sidste år steg priserne på ejerlejligheder i hovedstaden ifølge tal fra Boligøkonomisk Videncenter med ni procent, og siden starten af 2009 er priserne vokset med over 40 procent. Seks ud af otte økonomer svarer derfor i rundspørgen, at København kan være på vej ind i en ny boligboble, mens to økonomer afviser dette.

»Der er en øget risiko, og det bygger vi på, at renten er faldet rigtig meget, og beskæftigelsen er steget. Samtidig er der rigtig mange mennesker, der flytter til København. De tre faktorer i forening gør, at der er flere, der på nuværende tidspunkt er på jagt efter en bolig, end der har været tidligere,« siger Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom i Nordea Kredit, til dr.dk.

Handelsaktivitet

Udover bekymringen hos boligøkonomen i Nordea, har også boligøkonomer fra Danske Bank, Nykredit, Realkredit Danmark, Forbrugerrådet og Arbejdernes Landsbank svaret, at der potentielt er risiko for en boligboble i hovedstaden.

Ifølge Curt Liliegreen, der er sekretariatschef i Boligøkonomisk Videncenter, er der dog ikke ifølge økonomisk teori tale om en boble. Han forklarer til dr.dk, at det er naturligt, at priserne på lejligheder i København stiger i takt med, at der både er flere, der skal have en lejlighed, og at renten samtidig er meget lav.

Amagers Manhatten. Nybyggede "højhuse" på Amager Strandvej

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen