Berlingske Business

Økonom: Mæglere vildleder boligkunder

PeterNorvig_LindaH_artikel.jpg
Peter Norvig forklarer sit rekord-slogan med, at nybyggede boliger ikke længere bør tælle med, for dem bliver der slet ikke solgt nogen af for tiden. Foto:

Ejendomsmæglere forsøger at vildlede danskerne til at tro, at bolighandlen går strygende, siger en boligekspert.

En række reklamer fra mæglere signalerer, at der handles masser af boliger, men det er i bedste fald en vild overdrivelse, vurderer eksperter, der frygter, at ejendomsmæglerne lokker folk til at handle hus på falske betingelser, skriver Politiken.

»Vi sælger på livet løs«, lyder en reklame fra Estate Mæglerne Frederiksberg & Vesterbro/City i København, men det er en sandhed med modifikationer, erkender indehaver Robert Børnum.

»Det går bedre end i efteråret, det kan vi klart fornemme, og det er det, vi siger med reklamen. Men det går på ingen måde lige så godt som i 2006 - langtfra - og det kan godt være, at vi bare er så glade for, at det begynder at lysne, at vi farer lidt hurtigt frem her,« siger Robert Børnum til Politiken.

Rekord med forbehold

Flere af Peter Norvigs Nyboligfilialer har siden påske reklameret med "rekordsalg". Norvig regner med at nå op på 1.000 solgte boliger i år, og selv om salgstallet var 4.000 boliger i 2005, er der alligevel tale om rekord nu, mener Norvig:

»I 2005 bestod 2.000 af de solgte boliger af nye boliger, og dem sælges der stort set ingen af i dag, så dem tæller vi ikke med i sammenligningen. Samtidig havde vi 22 filialer i 2005 mod 11 i dag, så det skal der også tages højde for. Men jeg kan med sikkerhed sige, at i nogle af vores filialer er styksalget bedre end nogensinde. I andre er det ikke fantastisk,« siger Norvig.

"Uvederhæftigt"

Ejendomsmæglernes fremfærd er direkte vildledende, vurderer ekspert i boligøkonomi Jens Lunde.

»Det er dybt uvederhæftigt, at man kører de slogan, for det har intet at gøre med virkeligheden. Det er forsøg på at snakke salget op. Folk kan blive lokket i en fælde, hvis de tror, at det går godt på boligmarkedet, og at de derfor falder for fristelsen til at købe en bolig, som de får store tab på, hvis de må sælge ved arbejdsløshed eller skilsmisse«, siger Jens Lunde, lektor i boligøkonomi ved CBS i København, til Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen