Berlingske Business

Økonom: Boligpriser i København følger ikke nordiske naboer ned

RB PLUS PFS Forældrekøb er blevet mindre attraktivt
ARKIVFOTO Foto:

Selv om priserne på ejerlejligheder i Oslo og Stockholm rasler ned, skal boligkøbere på jagt efter ejerlejlighed i København ikke holde vejret.

Der er ikke tegn på, at priserne på ejerlejlighederne i København følger efter deres skandinaviske naboer, vurderer Tore Stramer, cheføkonom i Nykredit, i en kommentar.

»Vi forventer ikke lignede prisfald i København. Det skal blandet andet ses, i lyset af at prisudviklingen på det københavnske ejerlejlighedsmarked har været noget mere moderat end i både Oslo og Stockholm i årene efter finanskrisen«, skriver Tore Stramer.

I oktober faldt priserne på ejerlejligheder i Oslo med 0,6 pct., hvilet er den syvende måned i træk med prisfald. Priserne er nu faldet med 11 pct. siden april, og det er det største fald registreret i statistikkens levetid.

Eksperter om boligbob

Ifølge Tore Stramer er bunden dog endnu ikke nået for ejerlejlighederne i Oslo.

»Vi forventer yderligere prisfald over de kommende måneder og ser tilmed en risiko for, at prisfaldet tager yderligere til i styrke.«

»Flere måneders prisfald kan således få køberne til at forvente yderligere fald og derfor være tilbageholdende med at købe. Det kan forstærke de negative effekter af kreditstramningen. Samtidig er antallet af færdigbyggede boliger steget til det højeste niveau i fire år«, forklarer cheføkonomen.

Selv om Tore Stramer ikke forventer, at det københavnske ejerlejlighedsmarked vil stoppe op på samme måde som i andre skandinaviske lande, mener cheføkonomen dog ikke, at man helt skal udelukke et prisfald.

»Når det er sagt, så viser udviklingen i såvel Oslo som Stockholm, at risikoen for prisfald bestemt ikke skal negligeres i København. Vores hovedscenarier er dog fortsat prisvæksten aftager til et niveau omkring 7 pct. næste år«, skriver Tore Stramer.

Boligprisprognose

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen