Berlingske Business

Nykredit-boss beklager dårlig kommunikation om gebyrstigninger

Halvårsrapport Nykredit. koncernchef Michael Rasmussen
Overskrift
Nykredit-koncernchef Michael Rasmussen skriver i et debatindlæg, at han fremover vil kommunikere mere aktivt om bidragssatserne og øge gennemsigtigheden for koncernens kunder - bl.a. med et nyt 'fakta-univers' på hjemmesiden, der netop er blevet lanceret. Foto:
 
 

På dagen, hvor erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen skal i samråd om de stigende gebyrer på boliglån, lancerer Nykredits koncernchef et nyt 'fakta-univers' om bidragssatser på realkreditgigantens hjemmeside. Samtidig undskylder Michael Rasmussen i et debatindlæg, at man ikke har været gode nok til at forklare kunderne om baggrunden for de massive prishop.

Nykredit har spurgt boligejerne, om koncernen har været god nok til at kommunikere, hvorfor gebyrerne på boliglån - de såkaldte bidragssatser - er steget. Kun 10 pct. svarer ja. Det får nu koncernchef Michael Rasmussen til at beklage den dårlige kommunikation.

23BUSStrandvejsvillaer.jpg

»Det er åbenlyst ikke godt nok. Jeg skal være den første til at beklage, at vi ikke har løftet den opgave,« skriver han i et debatindlæg i Børsen fredag.

Nykredit, der også ejer Totalkredit, har ved samme lejlighed lanceret et helt univers om bidragssatser på koncernens hjemmeside. Her forsøger man på en pædagogisk måde at forklare, hvad bidragssatser er og hvorfor de er steget markant siden finanskrisens indtog.

64 pct. er bekymrede for gebyrerne

Undersøgelsen viser nemlig, at 64 pct. af boligejerne er bekymrede for bidragssatsernes udvikling. Derfor lover Michael Rasmussen i debatindlægget, at han fremover vil kommunikere mere aktivt om bidragssatserne og forsøge at øge gennemsigtigheden for kunderne.

Gebyr

Indlægget og det nye 'fakta-univers' bliver offentliggjort samme dag, som erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) skal i samråd om netop bidragssatserne.

Han har flere gange været ude med en løftet pegefinger overfor realkreditinstitutterne og truet med, at hvis de ikke selv finder konkurrencegenet frem, skal han nok hjælpe dem.

Så sent som i februar understregede han over for Berlingske Business, at der ikke er givet carte blanche til realkreditinstitutterne til at hæve bidragssatserne år efter år.

Ejerlejligheder: Priser på lejligheder i København rasler ned. Her lejlighedskompleks på Teglholmen i Københavns Sydhavn.

»Jeg holder derfor nøje øje med udviklingen i bidragssatserne. Og hvis realkreditinstitutterne nu er så solide, at de kan betale udbytte, forventer jeg, at det på sigt vil smitte af på deres gebyrer og bidragssatser,« lød det dengang fra Henrik Sass Larsen.

Opsang i stedet for indgreb

Indtil videre har det været tomme trusler. Derfor har Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance bedt ministeren redegøre for, hvad han i grunden har tænkt sig at gøre ved de stigende bidragssatser.

Mange kan få glæde af nyt boliglån

Mange havde nemlig ventet, at Henrik Sass Larsen ville komme med et konkret tiltag, da han for en måneds tid siden gik på talerstolen ved brancheorganisationen Realkreditforeningens årsmøde. Men der kom ingen hjælpende hånd fra ministeren til de mange boligejere, der i løbet af få år har fået mere end fordoblet deres bidragssatser. I stedet gav han realkreditsektoren en opsang:

26BUSRealkreditforeningens3.jpg

»Der er en kommunikationsudfordring, for kunderne har svært ved at forstå det. Her må I (realkreditbranchen, red.) komme på banen. Jeg er ikke talsmand for realkreditten. Det er kun ret og rimeligt, at I viser jeres evne til at gøre det komplicerede let forståeligt for kunderne, så de ikke føler, at de bliver flået,« sagde ministeren.

Og Nykredit har tilsyneladende hørt efter i timen. I hvert fald er koncernchefen nu trukket i arbejdstøjet og forsøger at formidle prisstigningerne på en mere fordøjelig måde over for kunderne. Så må tiden vise, om et 'fakta-univers' får gebyrerne til at glide nemmere ned.

RB Plus: Rabatstørrelse til billige huse får kritik

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen