Berlingske Business

»Ny prisportal for boliglån er slet ikke nok til at få gang i konkurrencen«

Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) lancerede i weekenden en ny prisportal for boliglån. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2017) Foto:

Erhvervsministerens nye prisportal, der skal gøre det nemmere at sammenligne boliglån, er kun et lille skridt på vejen, hvis man vil øge konkurrencen på realkreditmarkedet, lyder kritikken.

I weekenden lancerede erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) en længe ventet prisportal for boliglån (tjekboliglån.dk), der ifølge en pressemeddelelse skal gøre det nemmere for forbrugerne at finde det mest fordelagtige lån og øge konkurrencen på markedet for boliglån.

Det er fint, at man nu kan gå ind og få et overblik over de forskellige banker og realkreditselskabers priser på boliglån. Men det er slet ikke nok til at få gang i konkurrencen, mener Forbrugerrådet Tænk og bankekspert John Norden.

Boliglån

»Forbrugerne skal kunne reagere, hvis konkurrencen skal fungere. Man skal altså kunne handle på det, hvis man kan få et bedre tilbud,« siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk.

Han mener, at politikerne bør gøre noget ved de høje omkostninger, der er ved at skifte realkreditselskab, hvis de for alvor ønsker at skubbe til konkurrencen i en sektor, der har været i strid modvind det seneste år på grund af hastigt stigende gebyrer – de såkaldte bidragssatser.

Cobblestone street in Odense, Denmark

»Vi skal have flytteomkostningerne ned. Det er alt for nemt for realkreditselskaberne at sætte priserne op, fordi det er så dyrt at skifte til et andet selskab. Og det giver en meget uheldig prisdannelse,« siger seniorøkonomen.

John Norden fra Mybanker.dk er enig i, at en prisportal ikke alene kan gøre udslaget:

»Vi mener helt klart, at den del af flytteomkostningerne, som er direkte indtægter for realkreditinstitutterne, bør være nul. Man bør kunne komme ud af en aftale, uden at det afgivende institut scorer kassen. Og det er logik for burhøns, at jo billigere det er at flytte, jo flere vil gøre det.«

huse

Han byder dog den nye prisportal velkommen og siger, at den vil have en lille positiv påvirkning.

»Det er bedre end ingenting, men jeg anerkender også problemstillingerne ved at lave sådan en portal,« siger John Norden, der er stifter af prissammenligninsgportalen Mybanker.dk.

Både han og seniorøkonomen bider mærke i, at prisportalen er baseret på gamle tal – og dermed ikke nødvendigvis giver et retvisende billede af, hvor man får det bedste lån her og nu.

Andelsbolig

I pressemeddelelsen fremgår det da også, at der i første udgave af Tjek Boliglån kun indgår priser på lån ydet i oktober 2016.

»Det betyder, at der er relativt få lån, og at nogle institutter ikke fremgår af alle låneeksempler, fordi de i perioden ikke har ydet over 25 lån. Fremover vil mængden af lån dog vokse og blive opdateret hvert kvartal. Næste opdatering finder sted i starten af februar,« skriver ministeriet.

Derfor ser John Norden ikke den nye prisportal som en trussel mod Mybanker.dk, der har gjort det til en levevej at sammenligne priser på forskellige låneprodukter og gøre det nemt for folk at skifte bank.

ejerlejligheder

»Det er ikke noget, der får os til at ligge søvnløse om natten. Den nye portal vil være et godt supplement til det, der findes i forvejen - og måske skabe yderligere interesse for vores produkt, da der stadig er behov for at få tre tilbud på, hvordan det ser ud lige nu,« siger han og uddyber:

»Der kan hurtigt komme en Trump eller et Brexit eller andre festlige ting ind på tre måneder, der kan være afgørende for, at tingene lige pludselig ser anderledes ud. Jeg har fuld forståelse for det muliges kunst, men må bare konstatere, at det nok ikke kan stå alene.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen