Berlingske Business

Ny metode skal øge konkurrencen om boligsalg

08BUSDyrere-laan-kan-presse.jpg
Et nyt firma ved navn Just-Sold sigter efter, at få ejendomsmæglerne til at gå i konkurrence om at sælge den samme bolig.

En ny måde at sælge boliger på skal få flere mæglere til at konkurrere om at sælge den samme bolig. Men ejendomsmæglerne kalder konceptet »et fordyrende led«.

En ny spiller på boligmarkedet sigter efter at få ejendomsmæglerne til at gå i hårdere konkurrence om at sælge den samme bolig – noget der ellers ikke har været muligt uden at betale salær til alle mæglere, der har haft boligen til salg.

Virksomheden Just-Sold laver en aftale med en boligsælger og står samtidig for alt det indledende arbejde med at fremskaffe de nødvendige dokumenter samt tage billeder og udarbejde salgsmateriale til ejendommen. Derefter tilbyder Just-Sold ejendomme og materialet til områdets mæglere, som alle kan få adgang til at fremvise lejligheden og afslutte et salg.

Det vil udløse et salær til den mægler, der får boligen solgt, mens Just-Sold dels skal have betaling for det indledende arbejde, dels skal have et gebyr af den mægler, der sælger ejendommen.

»Vores koncept går ud på, at vi laver en startpakke til salget. Når den er lavet, fortæller vi mæglerne, at der ligger en ejendom til salg til en given pris. Det koster ikke mæglerne noget, så det er op til dem, om de kan finde en køber i deres kartotek eller ved fremvisning,« forklarer Casper Bjørn, stifter af Just-Sold.

Hård konkurrence

Boligerne bliver under alle omstændigheder lagt ud på de to største boligsites Boligsiden og Boliga, men Just-Sold har ikke forhåndsaftaler, der garanterer, at et vist antal mæglere går i gang med salgsarbejdet.

»Alle mæglere får adgang til materialet, men vi kan ikke love, om du får tre eller 50 ejendomsmæglere på sagen,« siger Casper Bjørn.Startpakken med prissætning, fotos, dokumenter og salgsmateriale koster 5.000 kroner inkl. moms.

Salæret til den sælgende mægler er fastsat til 47.500 kroner. Og når salget er lukket, så skal den sælgende mægler betale 5000 kroner i formidlingshonorar til Just-Sold.

Casper Bjørn erkender, at konceptet ikke nødvendigvis vil være populært hos den enkelte mægler, som normalt knytter en boligsælger til sig og typisk har seks måneder til at sælge boligen.

Omvendt koster det ikke noget for mægleren at begynde på salgsarbejdet, og Casper Bjørn tror, at mæglerne vil tage imod tilbuddet.

»Der er hård konkurrence på salær, omsætning osv. Og hvis de ikke vil samarbejde med os, får nabomægleren ejendommen. Der vil altid være mæglere, der mangler ejendomme, og når der ikke er en økonomisk risiko ved det for mægleren, så kan de jo bare smide materialet ud, hvis boligen ikke sælges,« siger Claus Bjørn.

Hvis boligen ikke er solgt efter seks måneder, så bortfalder aftalen, og boligsælgeren har brugt 5.000 kroner – men beholder materialet.

Et fordyrende led i bolighandelen

Formanden for ejendomsmæglerne Torben Strøm mener, at Just-Sold blot skaber et fordyrende mellemled i bolighandler.

»Jeg ser det som et fordyrende led for forbrugeren,« siger han.

»For uanset hvad koster konceptet 5.000 kroner, som forbrugeren skal betale. Mig bekendt er konkurrencen så hård i København, at de fleste kører med solgt eller gratis – uden gebyr for at starte en sag op,« siger han.

Torben Strøm erkender, at solgt eller gratis-konceptet ikke er så udbredt i provinsen.

I forhold til prisen vurderer han, at mange mæglere på grund af konkurrencen er på samme niveau, mens alternative ejendomsmæglere som Robinhus kommer endnu længere ned.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen