Berlingske Business

Ny mæglerlov kan give bagslag for køberne

Ejendomsmæglerlov
Den nye ejendomsmæglerlov skulle beskytte køberne, men risikerer at mudre billedet af, hvem der er uvildige rådgivere, mener Forbrugerrådet. Arkivfoto. Foto:

Den skulle beskytte køberne, men kan ende med at mudre billedet af hvem der rådgiver hhv. køber og sælger. Erhvervs- og vækstministeren mener ikke, at der er behov for en lovændring.

Både Forbrugerrådet og boligadvokater kritiserer den blot to måneder gamle nye ejendomsmæglerlov. Den skulle beskytte køberne, men risikerer at få den stik modsatte effekt.

Det skriver Jyllands-Posten.

Meningen med ejendomsmæglerloven var at beskytte boligkøberne mod rådgivning fra den ejendomsmægler, som repræsenterer sælger, men har fået ejendomsmæglerkæderne til at uddanne og certificere  såkaldte købermæglere på kurser, som ifølge Jyllands-Posten varer en enkelt dag.

Dermed risikerer køber at blive repræsenteret af en ejendomsmægler fra samme firma, som sælgers ejendomsmægler.

»Jeg tror såmænd, at erhvervsministerens hensigt var god nok, men han glemte at tage højde for markedskræfterne - at det er den finansielle sektor, som driver dette marked,« siger Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske Boligadvokater til Jyllands-Posten. Forbrugerrådet Tænk er enig og anbefaler boligkøberne at benytte en uvildig advokat i stedet for ejendomsmæglerkædernes køberrådgivere.

Erhvervs- og vækstministeren mener ikke, at der er brug for en lovændring.

»Det står i loven, at rådgiverne har pligt til at oplyse deres kunder, hvis de har en økonomisk interesse i at sælge et bestemt produkt. Det forventer jeg, at rådgiverne lever op til. Det er en sag for politiet, hvis det viser sig, at rådgiverne ikke overholder loven,« siger Henrik Sass Larsen (S).

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen