Berlingske Business

Ny afgift rammer fjernvarmekunder efter nytår

BM / BT / Scanpix
H.C. Ørstedværket, som ligger i Københavns Sydhavn. Foto:

Når 2013 bliver til 2014, kan landets fjernvarmekunder se frem til at skulle betale mere for at få varmet huset op.

Fra 1. januar 2014 og de følgende seks år vil en ny varmeafgift give en ekstra regning på 14,4 milliarder kroner til landets 1,6 millioner fjernvarmekunder.

Det oplyser Dansk Fjernvarme, der har regnet sig frem til, at det vil betyde et gennemsnitligt prishop på fem procent svarende til cirka 700 kroner.

Det vil dog variere meget, efter hvilken slags brændsel det lokale varmeværk bruger, fortæller Kim Mortensen, der er direktør i Dansk Fjernvarme.

»Det vil især ramme de store byer, fordi de bruger forholdsmæssigt meget biobrændsel,« siger han til Jyllands-Posten.

Det er den såkaldte forsyningssikkerhedsafgift på blandt andet træflis og halm, der er skyld i prisstigningen, som skal kompensere for færre afgifter fra et faldende forbrug af kul, olie og gas.

Da regeringen sidste år præsenterede den grønne energiaftale var vurderingen, at afgiften ville koste en typisk husstand en ekstra udgift på 1.300 kroner i 2020, men nu vurderer Dansk Fjernvarme, at den vil betyde en merudgift på 3.500 kroner.

De Konservatives energiordfører, Mike Legarth (K), der var med til at skrive under på den nye energiaftale, føler sig snydt.

»Det bliver allerede nu dyrere end det, vi blev præsenteret for under forhandlingerne. Og vi vil ikke være med til at pålægge borgerne højere varmepriser, end vi har aftalt,« siger han til Jyllands-Posten.

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) afviser, at grundlaget for aftalen er skredet og understreger over for Jyllands-Posten, at »forslaget, som blev sendt i høring, holder sig til det, der er aftalt med forligspartierne«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen