Berlingske Business

Nu træder de til igen: Forældrekøb breder sig

forældrekøb
ARKIVFOTO: Ole Raulund med familie, der kæmper med at få forældrekøbet finansieret. "Jeg vil helst have noget på Nørrebro, " siger datteren. Foto:

Flere og flere køber lejligheder til deres store børn – efterhånden også i kommunerne uden for de største byer, hvor priserne på lejligheder er steget mest i de senere år.

Der er flere og flere danske forældre, der køber lejligheder til deres børn. Frem til og med august i år havde 9,4 procent flere familier købt lejligheder til deres børn i forhold til den tilsvarende periode sidste år.

Det viser en opgørelse fra ejendomsmæglerkæden Home. Men nok så interessant viser opgørelsen, at forældrekøbene begynder at brede sig ud til flere kommuner end storbyerne, hvor de har domineret og været med til at presse priserne op.

»Vi kan se, at der generelt har været en vækst i forældrekøbene i år. Men vi kan også se, at væksten er større i forstæderne,« siger relationschef i Home Mads Ellegaard.

Det er stadig de fem storbykommuner, København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense, der oplever de fleste forældrekøb i Danmark med fire ud af fem forældrekøbte lejligheder. Men mens andelen i 2011 var 87 procent, har det i år kun været 78 procent.

»Forklaringen er, at der er foretaget flere forældrekøb i en række kommuner, der ikke er så kendte for forældrekøb. De næststørste forældrekøbskommuner i rækken findes ifølge Homes statistik nu i hovedstadskommuner som Gladsaxe, Kgs. Lyngby og Gentofte. Men også Hillerød, Slagelse og Viborg er med på listen i år,« siger Mads Ellegaard.

Han vurderer, at der er to åbenlyse årsager til, at forældrekøbene har bredt sig.

»Priserne har i storbyerne nået et højt niveau – især i København – og dermed er byer som Kgs. Lyngby, Gladsaxe og selv Charlottenlund blevet mere interessante for køberne,« siger han.

Dertil kommer, at en uddannelsesinstitution som DTU i Lyngby samt flere af de større provinsbyer over de seneste år har oprettet flere uddannelsespladser eller tiltrukket flere uddannelser og dermed flere studerende, der har brug for en bolig.

»For eksempel udvider DTU markant, og så er det nærliggende at bosætte sig i nærheden,« siger Mads Ellegaard.

Omkring hver ottende solgte ejerlejlighed i år er ifølge Homes tal købt af forældre til deres børn.

TV: Frygt ikke boligboblen, men pas på de høje lejlighedspriser!

 

05BUSloka_familielaan02.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen