Berlingske Business
10:48Rød europæisk aktieformiddag

Nu er der mest rift om andelsboliger

andelslejligheder
Andelslejligheder lige udenfor Klosterporten i Sorø. Foto:

Der er endnu hårdere kamp om at få fat på en andelsbolig end om at få fat i en ejerlejlighed, viser nye tal.

Danskerne er tilsyneladende blevet helt vilde med at bo i lejligheder. Efter der gennem længere tid har været megen rift om ejerlejligheder viser nye tal nu, at der er endnu mere rift om andelsboliger - der i hovedstadsområdet typisk er lejligheder.

I øjeblikket står en ud af 29 ejerlejligheder i Region Hovedstaden til salg, men det samme kun gælder for en ud af 693 andelsboliger, konkluderer chefanalytiker i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann på baggrund af tal fra Boliga.dk’s boligindeks. Og udviklingen har taget fart over de seneste år.

»I oktober 2012 var der 3.146 andelsboliger til salg i Region Hovedstaden via Boliga.dk’s hjemmeside, som består af andelsboliger, der er sat til salg via en ejendomsmægler, og selvsalg via Boliga.dk’s egen hjemmeside. I dag er det tal faldet til 202. Udviklingen svarer til, at for hver gang der var 100 andelsboliger til salg på landplan for fire år siden, er der i dag kun seks. Det er en meget markant udvikling på så kort tid,« skriver Lise Nytoft Bergmann i en lille analyse.

På landsplan er udviklingen den sammen - bare i mindre målestok.

Chefanalytikeren påpeger,a t prisudviklingen er baggrunden for udviklingen. Den gennemsnitlige ejerlejlighed i hovedstadsområdet er steget med 58 procent siden priserne var lavest i 2009 og med 45 procent over de seneste fire år. Det har gjort de mere teknisk fastsatte priser på andelslejligheder mere attraktive.

Andelslejligheder handles også typisk uden om mæglere - kun en for hver 693 andelsboliger er lige nu udbudt til salg via en mægler eller Boliga.dk’s selvsalg. Og det går ud over gennemsigtigheden i markedet, mener Lise Nytoft Bergmann.

»Andelsboligerne er på vej væk fra de officielle salgskanaler, og det kan desværre ikke forklares med, at de fleste foreninger igen er begyndt at oprette ventelister, som man så det inden den seneste krise på boligmarkedet 00’erne. Tværdigtmod er det vores indtryk, at mange foreninger accepterer, at andelshaverne selv finder en køber. Det kan lette foreningernes administration en smule, men det gør det samtidigt nemmere for sælgerne at vælge en køber, der er villig til at betale en høj pris for at sælgers brugte sofa følger med i handlen. Dermed øges risikoen for, at der betales penge under bordet,« skriver hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen