Berlingske Business

Nordsjællændere er de bedste til at sænke prisen

Sommerhuse2_0.jpg
Foto:

Det tager nu i gennemsnit 310 dage at sælge et sommerhus. Samtidig er nordsjællændere bedre til at sænke udbudsprisen end resten af befolkningen.

Det er langt fra alle sælgere, som er pjattede med at sænke prisen på deres sommerhus. Den gennemsnitlige udbudspris i juni 2009 var 20.727 kroner – et fald på kun 5,1 procent på et år, mens de faktiske salgspriser faldt 9 procent til 16.500 kroner per kvadratmeter alene i første kvartal i år sammenlignet med fjerde kvartal 2008, viser en opgørelse fra Realkreditrådet.

Faldet i udbudspriserne dækker over store geografiske forskelle. Hvis man ser bort fra prisfaldene på kolonihavehuse i København, som er sænket med 18,3 procent, ses det største prisfald på Bornholm, hvor udbudsprisen sænket med 8,1 procent det seneste år. Kontrasten er Nordjylland, hvor udbudsprisen det seneste år er hævet med 0,4 procent.
Hvorfor nordjyderne hæver prisen, må stå hen i det uvisse, for salgssuccesen udebliver.  Den såkaldte liggetid for sommerhuse i Nordjylland er steget fra 221 dage til 314 dage i denne periode – en stigning på 42,1 procent.

Det er lidt mere end landsgennemsnittet for liggetid, der er 310 dage – en stigning på 36,6 procent på et år. Køberne er især begyndt at vende ryggen til sommerhuse på Bornholm, hvor liggetiden er steget med hele 77 procent det seneste år – fra 172 dage til 305 dage.

Den laveste stigning i liggetider findes i Nordsjælland. Her tog det for et år siden 257 dage at sælge et sommerhus mod i  dag 296 dage - en stigning på blot 15,2 procent.

At netop Nordsjælland byder på den laveste stigning i liggetiderne er ikke så overraskende. For det er også her, sommerhusejerne er bedst til at sænke prisen.

Boligsitet Boliga.dk har lavet en liste over områder, hvor sommerhusejere er mest tilbøjelige til at sænke udbudsprisen. Vinderen er Melby i Nordsjælland, fire kilometer syd for den populære ferieby Liseleje. Her er 52 af de 75 sommerhuse til salg i øjeblikket sat ned med gennemsnitlig 10,7 pct.

Næstbedst til at sænke prisen er sommerhusejere i Asnæs i Nordvestsjælland, hvor 21 ud af 31 sommerhuse til salg er sat ned. Her har priserne i gennemsnit fået høvlet 10,6 procent af udbudsprisen.
Godt 15 kilometer længere nordpå ligger Højby. Her er sælgere af sommerhuse også gode til at sænke prisen. 56 ud af 84 sommerhuse til salg er sænket med otte procent.

På Nordfyn er det kun seks ud af de 74 sommerhuse sat til salg, som er sat ned i pris. Og fynboerne er karrige med prisreduktionerne. Kun 0,6 procent er der gennemsnitligt høvlet af prisen. I Brovst i Nordvestjylland er 12,1 procent af de 33 sommerhuse til salg sat ned, men kun med 0,7 procent – man er vel nordjyde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen