Berlingske Business

Nordmænd bryder dansk monopol på sommerhuse

asdfasdafsdfdghddfhgdhgfhnmbvasd
Sommerhuse som dette falder i stigende grad i nordmændenes smag, og er endda mere interesserede end tyskerne, som ellers står for over 65 pct. af ferieovernatninger i Danmark.

100.000 nordmænd kan få tilladelse til at købe billige danske sommerhuse, og det gør flere og flere.

På trods af et generelt forbud mod, at udlændinge køber danske sommerhuse, sker det alligevel i stigende grad via dispensationer. Over de seneste ti år er især den norske købsinteresse steget – blandt andet fordi prisen på de danske sommerhuse ikke rigtigt rykker sig ud af finanskrisens skær. Senest har flere danske mæglere rettet deres annoncer mod de købestærke nordmænd.

Dobbelt så mange nordmænd købte danske sommerhuse i 2012 i forhold til året før, og der er adgang for mange flere. Ifølge Statistisk Sentralbyrå har 800.000 nordmænd en familiemæssig tilknytning til Danmark, mens yderligere 20.000 arbejder for norske virksomheder i Danmark – begge faktorer, der kan give adgang til at købe danske ferieboliger.

To nybagte norske ejere af danske ferieboliger peger blandt andet på det danske prisniveau som en af årsagerne til deres valg.

Mens Norges økonomi stort set ikke tog nogen notits af finanskrisen, blev det danske boligmarked ramt hårdt. Ifølge de seneste tal er priserne på et år fra andet kvartal sidste år kun steget med 0,6 procent, hvilket er synligt mindre end inflationen på 1,3 procent i den samme periode. Det gør sommerhusene til den boligtype, der er steget mindst over det seneste år, ligesom den gennemsnitlige udbudstid på knap 400 dage er den længste på boligmarkedet. Men chef-økonom Christian Hilligsøe Heinig tror dog ikke, at flere udenlandske købere vil løfte priserne på de danske sommerhuse væsentligt.

»Det er jo langtfra alle med muligheden, der også har lyst til at købe, så det kan nok kun give et relativt lille boost,« siger han og påpeger, at køb af et sommerhus meget er drevet af nytteværdien. Og en færgetur fra Norge trækker netop ned i brugbarheden af et dansk sommerhus.

Målt ud fra ferieovernatninger skulle man tro, at tyskerne med en andel på 67 procent mod nordmændenes 4,6 procent ville være mest interesserede. Men antallet af ansøgninger om køb fra tyskere er ikke så højt som fra nordmændene, og tyskere får også oftere afslag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen