Berlingske Business

Nedslag på boliger falder

boligsalg
Foto:

Boligkøberne får i gennemsnit lavere nedslag på deres boliger i forhold til sidste år, men i hovedstadsområdet er det steget over de sidste to måneder.

De danske boligkøbere har i gennemsnit fået et nedslag i købsprisen på 5,46 procent i oktober, viser tal fra Boligsidens markedsindeks. Det er et ubrudt fald fra nedslagene på 6,39 procent i januar.

Men i København er udviklingen gået den anden vej i de seneste to måneder, hvor nedslagene i gennemsnit er steget en smule fra 4,33 til 4,42 procent af boligernes udbudspriser.

Inden da var der også tale om et ubrudt fald i nedslagene fra 5,54 i gennemsnit i januar 2013. Og dermed er der også tale et et samlet fald i nedslagene i år.
Boligpriser


Samtidig viser en opgørelse fra mæglerkæden EDC, at en ud af tre lejlighedskøbere på Sjælland og i Midtjylland slet ikke får nedslag i forbindelse med køb af en ejerlejlighed.

I Syddanmark er det hver fjerde, der ikke kan rokke ved udbudsprisen, mens det kun er hver femte nordjyde.

Blandt købere af huse betaler hver femte køber den annoncerede pris, og andelen af handler helt uden nedslag er størst i Region Hovedstaden. Her giver sælgerne overhovedet ikke ved dørene i 23 procent af handlerne.

udsigt

»Tallene er et udtryk for, at markedet bevæger sig i den rigtige retning, dvs. dertil hvor der i højere grad er balance mellem købere og sælgere,« skriver EDC’s kommunikationschef Jan Nordmann i forbindelse med tallene.

Geografisk kan der også spores en sammenhæng, så andelen af opnåede nedslag er faldende på de dele af boligmarkedet, hvor der er mest gang i tingene.

Se herunder nedslag i boligpriser fordelt geografisk i år og sidste år.

2013


2012



pix-bolig

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen