Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Milliongevinst ved frit tv-valg i boligforeninger

TV
ARKIVFOTO. Foto:

Der er store penge at spare, hvis boligforeninger får lov at vælge tv mere frit, viser en opgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Frit tv-valg i boligforeninger vil give en gevinst på estimeret 68 millioner kroner, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse. Størstedelen af husstandene kan komme til at betale marginalt mere, mens den mindre gruppe, der ventes at vælge en fælles tv-løsning fra, har udsigt til at spare estimeret 149 kroner om måneden.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger, at der i dag er mange husstande i boligforeninger, som er bundet til at betale for en fælles tv-løsning, de ikke ønsker.

»Hvis de får frit valg estimerer analysen, at de i snit sparer 149 kroner om måneden. Omvendt ventes langt størstedelen stadig at foretrække den fælles løsning, og de sparer ingenting.«

To store aktører sidder meget tungt på markedet for tv-løsninger til boligforeninger.

551

»Muligheden for at vælge fælles løsninger fra vil være et vigtigt skridt på vejen til at styrke konkurrencen på området,« siger Agnete Gersing.

Det er hele 650.000 husstande, som i dag er bundet til en fælles tv-løsning i deres boligforening. Hvis de får muligheden, så ventes 15 procent af dem at fravælge den fælles løsning. De 15 procent vil kunne spare 149 kroner om måneden i snit, fremgår det af analysen »Fælles tv-forsyning: Økonomiske konsekvenser af mere frit valg,« foretaget af konsulenthuset Incentive for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det ventes, at 66 procent af de 650.000 husstande vil vælge at beholde den fælles tv-løsning, selv om de tilbydes frit valg. De kommer til at betale samme pris for tv-pakkerne som hidtil, men de faste udgifter vil kunne stige estimeret syv kroner om måneden, hvis der bliver færre om at betale.

De resterende 19 procent af de 650.000 husstande ventes at overgå til individuelle løsninger, hvis der indføres frit valg. Det gør de alene fordi boligforeningen ventes at stoppe med at tilbyde den fælles tv-løsning. Analysen estimerer, at den gruppe kommer til at betale 37 kroner mere om måneden for deres tv.

pix-TV-pige

Samlet set vil frit valg give en gevinst på estimeret 68 millioner kroner til de 650.000 husstande, der i dag er bundet til en fælles tv-løsning i en boligforening. Gevinsten dækker over, at en mindre gruppe kan opnå en stor besparelse, mens langt størstedelen kan komme til at betale marginalt mere.

Analysen er et led i en række initiativer i vækstpakken fra 2014, som havde bred politisk opbakning.

En tidligere analyse fra Deloitte i 2013 viser, at de to centrale tv-leverandører YouSee og Stofa leverer tv til omkring 90 procent af de husstande, der er omfattet af aftaler gennem deres boligforening.

pix-TV-tavle

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen