Berlingske Business

Millionerne ruller: Så mange lejlighedssælgere scorer gevinst på boligsalget

Lejlig
Nybyggerier i København. Her er det lejligheder i Sydhavnen. Havneholmen. Foto:

Sælgerne har gode tider på lejlighedsmarkedet.

Noget, som de fleste, der med køberbeviset i hånden har bevæget sig ud på markedet, har måttet sande. Priserne har de senere år været støt stigende, og mens det gør det til en dyrere fornøjelse for køberne, så kan det være glædeligt nyt for sælgerne.

Sidste år var der nemlig særdeles mange, der scorede en gevinst på deres boligsalg. Hele ni ud af ti lejlighedssælgere fik i 2017 mere for deres lejlighed, end de selv havde givet. Det viser en opgørelse fra boligsiden Boliga.*

..

Det er er den højeste andel gevinst-salg i de seneste 10 år. For tilbage i år 2012 var det f.eks. blot seks ud af ti lejlighedssælgere, der tjente på salget.

Her fik flest gevinst

Og det er da også den store pil op på priserne, der giver gevinstbingo til sælgerne.

»På landsplan er lejlighedspriserne steget med over 50 procent under den seneste optur på boligmarkedet, og en gennemsnitlig lejlighed handles nu til den højeste pris nogensinde. Derfor oplever langt de fleste lejlighedsejere, at de kan sælge deres bolig med en pæn gevinst,« siger Lise Nytoft Bergmann, chefanalytiker og boligøkonom hos Nordea til Boliga.

EDC

Flest af disse gevinst-sælgere fandt man i Tårnby Kommune nær hovedstaden. Her blev 99 procent af lejlighederne solgt med gevinst, mens det i København Kommune var 98 procent.

I nordjyske Jammerbugt Kommune var det derimod sværere at få solgt med et overskud. I lige over tre ud af ti handler var der gevinst - mens det i Norddjurs Kommune var fire ud af ti sælgere, der kunne glæde sig over at få mere for lejligheden, end de selv havde givet.

Færre gevinster på husmarkedet

Solgte man ikke en bolig placeret mellem overboer, underboer og naboer, men tværtimod en villa eller et rækkehus, så var der også godt nyt for sælgerne sidste år.

For også på det marked, var der en større andel huse, der blev solgt med gevinst.

Men det er stadig under de høje andele solgt med gevinst, som lejlighedssælgerne kan mønstre.  Sidste år solgte 85 procent af rækkehus-folket for mere, end de selv havde givet - mens det for husejerne var 81 procent.

»De sidste seks år er boligpriserne steget meget i og omkring de store byer. I provinsen og i de fleste landområder har prisudviklingen været mere moderat, om end der er kommet mere gang i markedet på det seneste. Da de fleste lejligheder er placeret i byen, mens parcel- og rækkehusene ligger mere spredt over landkortet, er det naturligt, at lejlighedsejerne har større held med at trække en gevinst hjem, når de sælger deres bolig, end husejerne,« siger Lise Nytoft Bergmann.

Her kan du se, hvor mange der har tjent på lejlighedssalget i din kommune.

* Boliga har opgjort, hvor mange af de solgte lejligheder, villaer og rækkehuse der har en højere salgspris end købspris fra 2008-2017, begge år inklusiv . Der er kun medtaget kommuner med minimum 20 salg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen