Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Massiv mediedækning kan forstørre konverteringsbølge

Villa
Selv boligejere med historisk set lavforrentede boliglån kan begynde at overveje kovertering på grund af den massive medieomtale. Arkivfoto. Foto:

Pressens omtale af det nye fastforrentede toprocentslån svarer til markedsføring for mere end 10 millioner kroner og kan være med til at få endnu flere til at overveje konvertering.

Det er grund til at glæde sig i banker og realkreditinstitutter. Ikke alene har man sendt et produkt på gaden, som kan være attraktivt for mange og dermed generere indtægter. Man har også fået en mediedækning, som svarer til en massiv landsdækkende reklamekampagne.

Ifølge en analyse som Infomedia har lavet for Spar Nord er forbrugerne blevet eksponeret for historier om det nye lån næsten 50 millioner gange alene i de trykte medier.

»Den massive presseomtale har stor betydning for både boligejere og banker. I princippet har bankerne fået medieomtale til en værdi af mere end 10 millioner kroner på to uger svarende til en stor, landsdækkende marketingkampagne,« siger Tue Aip, direktør i Hill & Knowlton og rådgiver for en række finansielle virksomheder, herunder mobilbetalingstjenesten Swipp som sidst i 2014 netop lancerede en landsdækkende markedsføringskampagne.

Villa

Han er ikke i tvivl om, at mediedækningen kan få flere til at undersøge muligheden for at konvertere deres nuværende lån til et med lavere rente.

Chefanalytiker Martin Lundholm fra Spar Nord mener, at der kan blive tale om den største konverteringsbølge i 10 år.

Den generelle konverteringsanbefaling på tværs af realkreditinstitutterne er at omlægge alt fra 3,5-procentslån og opad. Det vil sige, at selv boligejere med en historisk set lav fast rente muligvis kan få noget ud af at lægge om.

”En stor del af de danske boligejere er i målgruppen for det nye toprocentslån. Og når vi samtidig ser så massiv en omtale i pressen, som vi har set de seneste dage, så kan jeg ikke forestille mig andet, end at vi får en enorm stor efterspørgsel og måske den største konverteringsbølge i 10 år i møde,” siger Martin Lundholm.

Ud over det 30-årige lån til to procent i rente, findes der endnu billigere alternativer for låntagere, som kan leve med en kortere løbetid.

Lige nu tilbyder flere realkreditinstitutter 15-årige lån til 1,5 procent i rente og i næste uge åbnes der op for tilbud i et 10-årigt 0,5-procentslån.

Villa

De historisk lave rentesatser vurderes at kunne få en række låntagere til at skifte deres variable rente ud med en fast.

”Selv de mest prisfokuserede boligejere med hang til rentetilpasningslån har nu grund til at overveje det fastforrentede alternativ, siger Martin Lundholm.

Før boligejerne lader sig rive fuldstændig med, er der imidlertid grund kigge på den effektive rente, som typisk ligger noget over kuponrenten.

De allerbilligste flekslån, hvor renten reguleres flere gange om året, har på papiret en rente tæt på nul, men når alt regnes sammen, kommer omkostningerne – opgjort som ÅOP – alligevel op på 1,37 procent.

Torsdag rente

På de fastforrentede varianter med 30 års løbetid er ÅOP et godt stykke over tre procent.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen