Berlingske Business

Markant færre boliger til salg i hovedstaden

hustage
Foto:

Der er færre huse og lejligheder til salg end for et år siden. Så alle, der kigger efter ny bolig, har mindre at vælge mellem, viser nye tal.

Antallet af huse og lejligheder, der står til salg, rasler ned. Det viser nye tal fra september fra Realkreditrådet.

Aktuelt står der 58.366 boliger til salg. Det dækker over 38.647 huse, 7.302 ejerlejligheder og 12.417 fritidshuse.

Bolighed

Udbuddet af huse er lavere end for et år siden i alle landsdele, og samlet set er udbuddet af huse skrumpet med 3.304 det seneste år.

Udbuddet af huse er faldet mest i Københavns omegn, der tæller Albertslund, Ballerup, Brøndby, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk kommuner. Her er udbuddet ca. 16 pct. lavere end for et år siden.

»Boligkøbere på jagt efter et hus har lidt færre muligheder. Bedringen på boligmarkedet har nu bredt sig til store dele af landet, og det har ført til, at der står færre huse til salg. Det betyder, at boligkøbere nogle steder ikke kan være helt så kræsne som tidligere. Udbuddet af huse er imidlertid faldet fra et meget højt niveau, så på landsplan står der derfor fortsat mange huse til salg,« siger Peter Jayaswal, underdirektør i Realkreditrådet.

Vismandsrapport

Udbuddet af ejerlejligheder er faldet over en længere periode, og familier på udkig efter en lejlighed har markant færre muligheder end tidligere.

»Ejerlejlighederne i hovedstaden har ført an i bedringen på boligmarkedet, og der er samlet set halvt så mange ejerlejligheder til salg i forhold til toppen i 2007,« siger Peter Jayaswal.

En gennemsnitlig udbudt lejlighed på 85 kvadratmeter koster ca. 2,3 mio. kroner, og det er lidt mere end et gennemsnitligt hus på 140 kvadratmeter, der i dag står udbudt til salg til knap 2 mio. kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen