Berlingske Business

Mange tvangsauktioner kunne undgås med nye lån

Tvangsauktion
Arkivfoto Foto:

Næsten halvdelen af de boligejere, der ryger på tvangsauktion, har et lån med afdrag, som med fordel kunne være lagt om.

Der er næsten 4.000 kroner at spare før skat ved at lægge et fastforrentet lån med afdrag om til et lån uden afdrag og med variabel rente. Derfor skinner det i øjnene, at næsten halvdelen af de boliger, der røg på tvangsauktion sidste år var finansieret med netop det sikre, men også dyre alternativ.

Med en låneomlægning kunne en del af tvangsauktionerne måske endda være undgået. Det skriver Jyllands-Posten tirsdag.

»Det er lidt mærkeligt, at der ikke er langt flere, som er på et afdragsfrit lån, når de ryger på tvangsauktion. Det kunne måske have modvirket situationen,« siger Christian Hilligsøe Heinig, cheføkonom i Realkredit Danmark til Jyllands-Posten.

Realkreditinstitutterne forsøger, at kontakte kunderne, når de er i fare for at skulle gå fra hus og hjem, men oplever, at boligejerne ofte har mistet overblikket over deres økonomi.

Både han og Nordea melder om problemer med overhovedet at få kontakt til de økonomisk klemte kunder, der i mange tilfælde holder op med at åbne rudekuverter og breve fra banker og realkreditinstitutter. I BRFkredit forsøger man at komme forbi den barriere ved at camouflere brevene som privat post.

»Vi er begyndt at sende håndskrevne breve til vores kunder. Det virker. Vi kan se en klar tendens til, at vi så kommer igennem til flere, som er på vej ud over kanten,« siger Mikkel Høegh, chefanalytiker i BRFkredit til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen