Berlingske Business

Lejligheder fortsætter prisfesten

isbjerget
Foto:

Lejlighedspriserne i København har genvundet knap halvdelen af det, de er faldet siden topniveauet i 2006.

Der er stadig gode nyheder til sælgere af ejerlejligheder - specielt i København. Ifølge mæglerkæden Homes opgørelser steg priserne fra juni til juli med 0,6 procent, og det betyder, at priserne over et år er steget med 18,1 procent.

"Dermed er vi nu kun godt 20 procent fra den tidligere pristop tilbage i bobledagene i sommeren 2006 mod næsten 40 procent i sommeren 2009. Diskussionerne omkring boblelignende tilstande på det københavnske marked for ejerlejligheder har kørt i højt gear gennem de seneste måneder, og med dagens tal holdes diskussionerne fortsat i kog," skriver cheføkonom i Realkredit Danmark Christian Hilligsøe Heinig i en kommentar.

lejligheder


Han mener dog, at meget af den seneste tids prishop stammer fra en "form for rekyleffekt" som modreaktion på de foregående års store prisfald, en mindre økonomisk usikkerhed og et opsparet købsbehov - samtidig med, at der er forholdsvis få ejerlejligheder til salg.

"Når det er sagt, kommer vi dog ikke udenom, at det voldsomme prishop er overraskende set i lyset af den stilstand, der har præget dansk økonomi over de senere år, og forhåbentligt vil vi se, at prisvæksten i løbet af de kommende kvartaler tager af i fart og bevæger sig ned mod et mere holdbart leje. For store prisstigningstakter på kort tid risikerer således at sætte den mere langsigtede stabilitet på markedet for ejerlejligheder over styr," påpeger Christian Hilligsøe Heinig.

Lejlighed_priser_Business


De danske villaer er i gennemsnit steget en smule fra juni til juli med 0,1 procent, hvilket bryder de forudgående tre måneders små fald. Også her er det boligerne i hovedstaden, der trækker priserne op. De københavnske huse er steget over det seneste år, mens huspriserne har været uændrede eller svagt faldende i resten af landet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen