Berlingske Business

Københavnere største fans af variable lån

pix-bolig
Beboere i hovedstaden er tilhængere af boliglån med variabel rente. Foto:

Danskerne er generelt vilde med boliglån med variabel rente, men begejstringen er størst i hovedstaden, mens nordjyderne holder sig til fastforrentede lån.

Danskerne med bopæl i hovedstaden er vilde med variabelt forrentede lån. Her er næsten 70 procent af Totalkredits lån med variabel rente.

Det viser en ny opgørelse fra Totalkredit.

Mens storbyens beboere i deres valg af lån øjensynligt er risikovillige, så forholder det sig lige modsat blandt de sindige jyder i Nordjylland. Her er de omkring 59 procent af lånene, som er med rentetilpasning.

Generelt holder danskerne ganske meget af boliglån med variabel rente, og langt størstedelen af boligudlånene har en rente, som ikke ligger fast over lånets løbetid. Totalkredit sidder på omkring en tredjedel af realkreditudlånet til private, og her er 64 procent af de udestående lån med variabel rente.

Mandag - boliglån


Opgørelsen fra Totalkredit viser også, at nutidens unge minder mere om nordjyder end københavnere. I hvert fald er boligejere under 30 år mindre tilbøjelige til at vælge variabelt forrentede lån, når de skal have finansieret deres boligkøb. Hos Totalkredit er cirka 54 procent af lånene med variabel rente, når man ser på boligejere under 30 år.

Hos de øvrige aldersgrupper ligger andelen af variabelt forrentede lån på omkring 62-66 procent. Størst er interessen for de variable lån hos de 40-50-årige. Knap 66 procent af lånene i denne gruppe har variabel rente.  

F1Fald_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen