Berlingske Business

Kinesiske boligpriser afkøles for fjerde måned i træk i december

Kina kulturrevolution
ARKIVFOTO Foto:

Det kinesiske boligmarked viser fortsat tegn på en afkøling i december, hvor effekten af skrappere krav til køberne for fjerde måned i træk viser sig i statistikken.

Det fremgår af tal fra National Bureau of Statistics i Beijing onsdag morgen.

Priserne på nye boliger steg i 46 af Kinas 70 største byer i november, mens der var prisfald i fire byer og uændrede priser i 20 byer i forhold til måneden før.

26BUSChrisander-3-130108.jpg

I oktober var der stigninger i 55 af Kinas 70 største byer, mens prisfald prægede i 11 byer og priserne var uændrede i fire byer i forhold til måneden før.

Boligpriserne er genstand for stor opmærksomhed hos regeringen i Beijing, der frygter, at en boligboble vil true hele økonomien. Det har ført til lokale ejendomsrestriktionerne for at tøjle de løbske boligpriser.

»Samlet set er markedet nedkølet, selv om salgsvolumen ikke blev reduceret så meget, som vi havde forventet. Det vil tage tid - formentlig adskillige måneder - før køberne mærker den gradvise likviditetsreduktion,« siger ejendomsanalytiker Alan Jin fra Mizuho Securities Asia i Hongkong til Bloomberg News.

TO GO WITH STORY China-party-congress-economy-workers, FOCUS by

Boligpriser i Shenzhen, der har været Kinas allervarmeste ejendomsmarked, havde et fald i priserne på 0,4 pct. i december fra november. Det er tredje måned i træk med faldende priser.

Og i Beijing og Shanghai faldt priserne henholdsvis 0,1 og 0,2 pct. efter 20-måneders konstante stigninger frem til november.

US-POLITICS-TRUMP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen