Berlingske Business

Kapitalforvalter kritiserer F1-redning

Boligsalg
Arkivfoto Foto:

Kapitalforvalteren Maj Invest mener, at regeringens redningsplan for de populære F1-lån skader Danmarks finansielle stabilitet og realkreditten.

Kritikken er overraskende, da Erhvervs- og Vækstministeriet med Henrik Sass Larsen ellers allerede en gang har justeret planen efter kritik fra Maj Invest - men ændringerne er ikke tilstrækkelige, skriver Maj Invest i et høringssvar.

Det skriver dagbladet Børsen.

- Det er vigtigt, at man bruger den tid, der er nødvendig, så man ikke får en løsning, der alligevel ikke virker. Det har været vores frygt, at man laver noget, så man reelt ikke får løst problemet, siger Maj Invests adm. direktør Jeppe Christiansen til Børsen.

Obligationschefen hos Maj Invest, Peter Mosbæk, stemmer i, og mener, at forslaget kan have implikationer for Danmarks finansielle stabilitet.

Lovforslaget er justeret, så den hidtidige plan om, at investorerne kunne få vekslet deres et-årige F1-obligation til en 30-årig obligation, hvis renten stiger mere end 5 pct.point, er sløjfet. I stedet skal obligationen blot forlænges et år ad gangen.

sass

Problemet er dog ikke løst, da investorerne alligevel risikerer at komme til at hænge på obligationerne i mange år på grund af renteloftet, og derfor kan blive tvunget til at skille sig af med dem, til skade for systemet, mener Peter Mosbæk.

Hos Pensam stiller investeringschef Benny Buchardt Andersen sig også undrende over for lovforslaget. Han bemærker, at realkreditinstitutternes risiko gives videre til investorerne.

- Hvis realkreditinstituttet ikke kan sælge sine obligationer, har det altid været realkreditinstituttets problem. Men nu bliver det altså investorernes problem, og det tager man sig betalt for, siger Benny Buchardt Andersen til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen